Teade

Collapse

Foorumi reeglid.

Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
See more
See less

automaatne toitelüliti autosse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Kellaaeg
  • Show
Clear All
new posts

    automaatne toitelüliti autosse

    Kindlasti on paljud kes autosse elektriilisi tarbijaid paigaldanud, kokku puutunud probleemiga, et kuidas teha nii, et tarbijad autoakut tühjaks ei tõmba. Kõige lihtsam muidugi panna lüliti ja seda siis vastavalt vajadusele käsitsi lülitada. Samas kui on palju lühisõite, muutub selline tegutsemine tülikaks.

    Seetõttu oleks vaja sellist automaatset lülitit, mis lülitaks sisse toite autoakult, järgmistel juhtudel:

    1. Kui süüde sisse lülitatud (viivitusega). Eriti hea on lahendus kui toide antakse siis kui mootor juba töötab (näiteks õlituli kustub).

    2. käsitsi lülitatav lüliti.

    3. kui mõni ustest või luukidest avatakse (hea lahendus oleks see, et toide on olemas nii kaua kuni salongi sisevalgustus põleb)

    4. kui käivitub autoalarm.


    Sooviks tagasisidena arutelu, mõtteid ja seda, kas keegi on võimeline seda vidinat tegema ja mis oleks orienteeruv eelarve.

    #2
    Vs: automaatne toitelüliti autosse

    Kui toite lülitamine võiks toimida läbi relee, siis võtadki ühe relee ja signaaliallikad on sul juba teada. Võiks lülitada ka läbi transistori (olenevalt siis signaaliallikate võimekusest, näiteks autoalarmi puhul).

    Comment


      #3
      Vs: automaatne toitelüliti autosse

      Kuidas releed valida ja ühendada?

      Comment


        #4
        Vs: automaatne toitelüliti autosse

        Esmalt postitatud Simon poolt
        Kuidas releed valida ja ühendada?
        autopoest osta suvaline relee, need peaks idee poolest 30A vastu pidama (ma ei tea mida sa lisana ühendada tahad, aga vaevalt üle 30A kulub).

        tähistest leidsin guugeldades kohe sellise pildi: http://www.canyonchasers.net/shop/generic/images/relay/relay-diagram-06.jpg
        Ja ega muud raskust polegi! tahad rohekamid asju, ühendad releesid juurde või lähed juba hai tehh ja ostad rohkemate jalgadega relee, mis oleks nii NO kui ka NC (olenevalt, milliseid jalgu kasutad).

        NO= normally open
        NC= normally closed. Autoreleed enamasti normally open, ehk kui ühendad mähise, toimub lülitus (pinge pealoleku ajal saab sinu lisavigur särtsu)

        Comment


          #5
          Vs: automaatne toitelüliti autosse

          Tänan, väga hea seletus ja juurde lisatud pilt

          Tarbijaid oleks taga ca 6A jagu.

          Aga mille pärast transistor parem oleks, nagu Eggy mainis?

          Comment


            #6
            Vs: automaatne toitelüliti autosse

            No suuremate amprite korral transistorlülituse eelised pmst kaovad, nii et tee ikka releedega, väiksem oht et auto maha põleb

            EDIT:
            Natuke võõrkeelsed teksti kah lihtsalt harimise mõttes

            Advantages of relays:
            Relays can switch AC and DC, transistors can only switch DC.
            Relays can switch high voltages, transistors cannot.
            Relays are a better choice for switching large currents (> 5A).
            Relays can switch many contacts at once.

            Disadvantages of relays:
            Relays are bulkier than transistors for switching small currents.
            Relays cannot switch rapidly, transistors can switch many times per second.
            Relays use more power due to the current flowing through their coil.
            Relays require more current than many ICs can provide, so a low power transistor may be needed to switch the current for the relay's coil.
            Condemn the hive.

            Comment


              #7
              Vs: automaatne toitelüliti autosse

              6A pole transslülitusele veel mingi probleem. bipolaari puhul on muidugi pingelang probleemiks, aga kui tarbijale piisav ka natuke madalamast pingest, siis pole see probleem. väljakatel seda pingelangu muret pea ei olegi.
              transs on väiksem, kiirem, vajab reeglina vähem voolu lülitamiseks.
              samas ei taga galvaanilist eraldust, nõuab mõningail juhtudel jahutust, kardab ülekoormust ja staatilist elektrit. tihtipeale on nendel või nende toimimiseks vajavatel ühendustel ka pisike lekkevool, mis auto pikal seismisel aku tühjenemist natuke kiirendab
              Reha otsa astumine on inimlik, sellel hüppama jäämine pisut rumalam tegevus

              Comment


                #8
                Vs: automaatne toitelüliti autosse

                Mul sarnane küsimus:
                plaanis (matka)autosse panna lisaaku, kust pealt käib stereo, valgus ja kõik muu, nii et samas ei peaks käivitusaku tervise pärast muret tundma, seda ei koormaks seisu ajal mitte miski.
                et aga lisaakut geneka pealt laadida, kas piisab sellest et panna vahele lihtsalt relee, mis ühendab auto tavavooluringiga selle teise ringi (kus on valgus ja lisaaku)??

                või on asi keerulisem, et näiteks neil süvatühjenemisakudel vaja miskit laadimisseadet ka vahele?

                Comment


                  #9
                  Vs: automaatne toitelüliti autosse

                  Esmalt postitatud laupaev poolt
                  Mul sarnane küsimus:
                  plaanis (matka)autosse panna lisaaku, kust pealt käib stereo, valgus ja kõik muu, nii et samas ei peaks käivitusaku tervise pärast muret tundma, seda ei koormaks seisu ajal mitte miski.
                  et aga lisaakut geneka pealt laadida, kas piisab sellest et panna vahele lihtsalt relee, mis ühendab auto tavavooluringiga selle teise ringi (kus on valgus ja lisaaku)??

                  või on asi keerulisem, et näiteks neil süvatühjenemisakudel vaja miskit laadimisseadet ka vahele?
                  Ei tea, millel baseerub sinu matkaauto, aga D+ on võlusõna. Kui gene laadima hakkab, siis kontrolllambile tuleva otsaga juhid oma releed, mis lisakud toidab. 30A relee jääb vist lahjaks, kui aku omadega põlvili ja võimsama tõmbemähist ma genele otse järgi ei ühendaks. Seedi veidi olukorda ja avalikusta baasauto mark.

                  Comment


                    #10
                    Vs: automaatne toitelüliti autosse

                    suur vool ei ole niivõrd probleemiks, sest selle lisaaku pinge ilmselt alla 10V ikka ei lähe. kui nüüd arvestada juhtmete pikkust ja ristlõiget, mis sinna suvilasse lähevad, siis vool ei saa seal väga jõhkraks kasvada. 40A relee kannab asja ära küll. minu meelest on suurem probleem hoopis see, et algul laetakse seda akut suht enam-vähem, aga aku pinge tõusmisel kukub vool väga väikseks, laadimisaeg venib pikaks ja kindlasti jääb aku lõpuni täis laadimatta.
                    selle kõige tõttu võiks olla süsteemis mingi kontroller, mis seal haakes pinget ja voolu kontrolliks, et aku võimalikult kiiresti täituks jasee täitumine oleks maksimaalne. kui muidugi ei raatsi panna, siis pole miskit teha, pane relee ja miski vähemalt 4 ruutu kaabel sinna teise akuni. kui ühtki muud tarbijat selle liini peal ei ole, siis pole hullu ja aku saab siiski mõistlikul määral laetud. reisi lõppedes võiks aga ta siis kindlasti vooluvõrgust ikka täis laadida
                    Reha otsa astumine on inimlik, sellel hüppama jäämine pisut rumalam tegevus

                    Comment


                      #11
                      Vs: automaatne toitelüliti autosse

                      oh tänan kiirete reaktsioonide eest, sain nats pildi selgemaks.
                      auto on Transit 2003, 2.0D.
                      tõenäoliselt teengi asja siis esialgu vähemalt lihtsalt releega.
                      kuna kuuldavasti ka süvatühjenemisakud täielikku tühjendamist tegelkult ei talu, peaks vist ka miski mõõdiku peale panema, mis näitaks ta täituvust... lihtne voltmeeter?

                      Comment


                        #12
                        Vs: automaatne toitelüliti autosse

                        Lihtsalt laadimise mõttes on lisaakule kõige lihtsam variant piisava võimsusega diood vahele ja aku püsivalt peale.

                        Diood niipidi, et kui genekas käib tõuseb auto pardapinge 13,8 V-ni, lisaakut laetakse. Kui võti väljas, siis vool teistpidi ei jookse ja lisaakut tühjaks ei tõmmata, samuti käivitamisel ei lase seda suurt voolu lisaakust läbi (peenikeste) juhtmete tõmmata.

                        Lisaks on dioodil päripingelang u. 0,7 V, seega selle võrra võib pinge auto pardasüsteemis kõrgem olla, enne kui laadima hakkab, seega kui lisaakut päris tühjaks ei tõmba siis auto seisu ajal ta põhiakult ei lae ka.

                        Comment


                          #13
                          Vs: automaatne toitelüliti autosse

                          ei ole eriti hea mõte see dioodi variant. lisaaku jääb sedasi veel 0,7V madalamale pingele ja seega selle täitumine on veelgi küsitavam. kui nüüd see lisaaku koormata 10V peale, siis on ka auto enda aku kenasti 10,7V - käivitus saab problemaatiline olema.

                          ikka relee juhtimine laadimistulelt ja jõuosa võimalikult geneka lähedalt, veel parem, kui otse gene väljundilt. min 4 ruutu kaabel ilma muude tarbijateta otse lisaakule, suurem kaabel on parem, aga liiga suure puhul võib relee piduriks jääda
                          Reha otsa astumine on inimlik, sellel hüppama jäämine pisut rumalam tegevus

                          Comment


                            #14
                            Vs: automaatne toitelüliti autosse

                            Mul on olemas üks distantsjuhitav (lülitiga) massilüliti (A?)või ükskõik mille lülitamiseks kasutatav vidin. Kui pakub huvi, võta ühendust, uurin selleks ajaks ka amprid välja, klemmid on tal küll suured ja tugevad!

                            Comment


                              #15
                              Vs: automaatne toitelüliti autosse

                              sellisesse kohta ikka relee...

                              kasutaja ei taha pidevalt jälgida kui suur koormus taga....
                              ja ütleks veel, et lollikindlam teostada ka....
                              ja sellest kuidas toimiks toite andmise loogika peab lähemalt teema algatajaga rääkima

                              Comment

                              Working...
                              X