Teade

Collapse

Foorumi reeglid.

Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
See more
See less

Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Kellaaeg
  • Show
Clear All
new posts

    Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

    Tere

    Ühe versiooni elektronsüütest sain töökorda ja tekkis peas mõte juba teist kokku laduda.
    Isenesest lihtne - võta skeem, osta asjad, koosta plaat ja jooda kokku, kuid...

    See kupatus oleks vaja kompunnida vanadele 125/175-stele mootorratastele, millel vooluallikaks vahelduvvoolu konaktsüütega generaatorid G401, G411, G421 (G38 jätaks hetkel välja... aga...). Võimalusel võiks see asjadus ühilduda ka kunagiste elektronsüüte G427 jne genekatega, kuid kui palju asju kokku panna ei sobi see ühekski.
    Süütepooliks kasutaksin Б50-Б või muud sarnase kujuga elektronsüüte oma.

    Mis on minu abisoov:
    1. oleks vaja mõõdistada G401, G411, G421 komplektide vajalikud tehnilised võimekused. Netist on midagi saada just G427 kohta ja natuke ka G411 aga... Genekad on füüsiliselt mul olemas. mähiste kirjeldused ja takistused mõõdetud, kuid see ei ole ju piisav.

    2. Kindlasti välise süütekarbiga lahendus ja ilma trafota... kuid muutuva süütenurgaga. (võiks ju mõelda ka temperatuuri ja gaasiasendianduri lisamisest - kuid nende lisade juurde genereerimine vajab tugevat abi ja seega keskenduks süütenurgale esmalt)

    3. nr1 ja 2 andmetele tuginedes sobilikumad komponendid valmis mõeldud skeemi.

    Maailmas on palju valmis süütelahendusi, kui teate nendest mida saab Minsk M1M/M103/M104/M106, Kovrovets K58/K175, Voshod1/2/3-le, "võta-kruvi-külge" lahendustena nii, et ei pea karterit ja selle kaant saagima, viilima, ning võimaldab süütenurka (+ veel väljunedid) muuta - andke teada. Ahjaa nende seadmete hind võiks jääda 60-70€ kanti ning lahendust saaks olemas olevate katete taha peita...

    Rahasumma tuleb käesoleva projekti komonentide omahinnast, millega olen arvestanud, kui asjad tellida oomipoest... Ei ole arvestanud igasuguseid "arenduskulusid"

    Olen kavandina arvestanud sellist lahendust (viimane versioon):


    Probleem on selles ,et see on arvestatud D6/D8 võrri mootorile aga mainisin, et mul on kasutada ehk tummisemad vooluallikad...
    "Ei" on vale vastus

    #2
    Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

    Natuke ülevaadet ka genekatest ja mõõtmistest.
    Mõõtsin siis G401A-d:




    G401A seest poolt. Sinise ruuduga on viidatud süütemäistele e. kontakt nr1 omale:


    Mõõtmised siis, kui K58, 123,7cc mootor töötab tühikäigul:



    Mähiste traadi paksused võivad kõikuda kuskil 0,1mm, sest tõesti oli neid sealt seest raske mõõta.
    siin on ka üks pisike tekst G427 geneka iseloomustusest, mis peaks olema g421 geneka elektrooniline versioon - mähised peaksid olema samad.
    "Ei" on vale vastus

    Comment


      #3
      Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

      Kui ei taha (või ei saa) kasutada kaasaegsemat generaatorit, siis on võimalik ka generaatori süütemähiste ringimähkimine. Akuga variandi puhul keriks need 2 6V süütemähist 12V-seks või akuta variandi puhul 150V. Esimesel juhul saad kasutada auto süütekommutaatorit ja teisel juhul mopeedi või motika süütekommutaatorit koos originaal induktiivanduriga. Süüteploki saab ka ise ehitada, kasutades näiteks häirekindlamat optilist andurit.
      Ka 6V akuga variandi puhul saab kasutada transistorsüüdet, kuid peab ise ehitama.

      Comment


        #4
        Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

        MA olen kaalunud ka kaasaegsema generaatori peale, kuid pole veel leidnud sobivaimas mõõtmetes asjandust.
        G401 mõõtmed on 105 läbimõõt ja 60 kõrgus.
        Hiinaka 12V straator ja magnet on natuke suuremad ehk 111 läbimõõdult. Nibin nabin aga ei mahu.
        Kindlasti ei hakka täiendavaid avasusi, kruviauke jne karterisse/kaantesse meisterdama.

        Ümbermähkimine - no kui midagi üle ei jää siis ehk võtan ette. Mul on mõned G401 rondid olemas, mida saab siis vastavalt vorpida.

        Kas olemas oleva geneka toodetu ei sobi kohe kuidagi...

        Kui võimalik, siis valmistaks olemasolevale genekale süütemääramise-väntvõlli asendianduri, 2x dioodsillaga alalispinge üks süütele ja teine valgustusvoolule. Eraldi süütekarp ja süütepool.
        "Ei" on vale vastus

        Comment


          #5
          Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

          В книге на примере описано устройство разных моделей мотоциклов Ковровского завода им. В.А. Дегтярева. Подробно рассматриваются правила, последовательность и технологические приемы разборки и сборки основных узлов мотоцикла. В форме вопросов и ответов даются советы по эксплуатации и техническому обслуживанию ковровских мотоциклов.В качестве примера деталировки приведен каталог деталей и сборочных единиц мотоцикла «Восход-3М-01» как наиболее массовой (распространенной) модели ковровских мотоциклов.Большое внимание уделено взаимозаменяемости основных узлов и деталей.Книга предназначена для владельцев мотоциклов «Ковровец», «Восход», «Сова» и «ЗДК».

          Comment


            #6
            Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

            Tänud, hangin endale selle digitrüki.
            Huvitav, et see raamat on mul kahesilma vahele jäänud... kuigi sarnane minski raamat on mul olemas.
            Varsti panen siia ka põhimõttelise skeemi - muidugi on see wagneri süsteemil põhinev, kas ka sobiv on...
            "Ei" on vale vastus

            Comment


              #7
              Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

              Soendan asja uuesti üles, sest mingi hetk olen siin proovinud "tehase" versioone:
              G427 + kommutaator 251.3734 (БКС (Блок коммутатор-стабилизатор) 251.3734) + süütepool 21.3705
              84a. kommutaator viskas lusika nurka peale 140 km läbimist. Mingi õrn sädemeke on, kuid mootor sellega ei käivitu. Vahetasin 85a. kommutaatori vastu ja vonksti töötab ilusti.

              Nüüd haun plaani ikkagi asjandus programmeeritava süütenurgaga süsteemiks ehitada ja sobitada see siis kas samasse karpi või paremasse.
              Lisaks vajan 12V valgustusele, suundadele ja pidurituledele.
              Juures peab olema ka 2x5V miinimum 2A väljund telefoni+muude sarnaste toitenäljas asjanduste tööshoidmiseks

              Powerdyno süsteemi ei soeta... lihtsalt ei soeta, ärge isegi soovitage (Ok, kui 100€ piiresse kogu elektrivärk jääb siis kaalun).
              Kogu kupatus peab istuma ilusti voshodi mootoriga - ei soovi treimiste ja muude suuremate metallitöödega tegeleda.
              Kahjuks pole käepärast võtta eelpool viidatud lingil G427 süsteemsit kaasaegsemaid genekaid. Samas ei tunne ennast ka väga häirituna, kui saab mähiseid vastavateks kerida - üks G427 mähisekorpus olemas ka.

              Lapates jälle netti hakkas meeldima just süütelahenduse poolest see:
              http://www.dyr4ik.su/viewtopic.php?f=7&t=1025

              Positiivse osana toon välja selle, et kontrollahela mass on üldisest massist eraldatud filtriga ja seega häiretevabam. Lisaks veel anduri korrektuur, kontroll ja eraldatus optoga.
              Kindlasti ei meeldi mulle valgustusvoolu osa...

              Olen juba ette valmistamas süütesüsteemi skeemi prototüübi koostamist, kuid näen siin võimalust SMD poole liikumiseks.
              Lisaks ka see mikrokontrolleri toiteahel tundub kuidagi üleliigne juhul kui toitesüsteem oleks sobivalt juba alaldatud 6/12V-seks ja sealt võetud 5V väljund.

              Kribasin enda jaoks Eagle-s ka skeemi. Püüdsin leida lääne analooge ida asjadele:
              Lisatud failid
              "Ei" on vale vastus

              Comment


                #8
                Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

                All on mass puudu, sedasi nagu praegu ei tee need R8,C6 asjad midagi.
                On kindel et R3 peal pingelangus liiga suur olema ei saa ?
                Näiteks kui S1, S2 on suletud siis on juba 5k sellele 4.1k jadas.
                R3 ja C3 on veel filtri efekt aga miks kaks stabiliseerimist on jadas ?
                D2 mida tegema peab ?
                Andur annab massi suhtes + ja - pinge ?
                viimati muutis kasutaja Starfish; 13 m 2019, 23:00.
                http://hparchive.com/
                https://worldradiohistory.com/index.htm

                Comment


                  #9
                  Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

                  C6 ja R8 on ju silla + ja - otstesse lülitatud ja selle skeemiosa ülesandeks on tagada tarbijatele (valgustus) õige toitepinge kas siis ca 7 või 14V.
                  Või õigemini piirab (lühistab) ülemist otsa, alumine sõltub generaatori tüübist, pööretest ja koormusest.

                  2 stabiliseerimist on sellepärast, et 7805 ei kannata sellist kõrget pinget sisendis. Ma teeks kõrgema pingega transiga (darlingtoniga) +5V stabika.

                  D2 kaitseb suurematel pööretel skeemi ülepingete eest ja osaleb pinge kahekordistamises, mis on oluline käivitamisel, kui pöörded on väikesed ja pinget esialgu vähevõitu.

                  Andurist tulevad jah välja mõlema polaarsusega impulsid.

                  Comment


                    #10
                    Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

                    Ehk siis süüteosa tundub suht OK olema? Või siis pigem: "Ma teeks kõrgema pingega transiga (darlingtoniga) +5V stabika." <- sellisel juhul oleks vaja skeemi... Kunagi mainisin, et minust on oomitegelane väga kaugelt mööda läinud ja eemalt raamatuga visanud... ma saan harrastaja tasemel hakkama skeemide monteerimise ja koostega, kuid sobilike komponentide arvutamine... mkm..

                    Kommutaatorite originaalskeemid on siin: http://old-bikes.ru/index.html@p=214.html

                    Hetkel on mul genekas G427

                    Valgustusvoolu osas on juba Svago kungagi pajatanud, kui kommenteeris БКС 251.3734, БКС 261.3734, БКС 1МК211, БКС 70.3734, БКС 94.3434 kommutaatoreid: https://www.elfafoorum.eu/threads/77...light=251.3734

                    Mina märkisin boldiga ja allkriipsutasin enda jaoks olulise
                    Esmalt postitatud Svago poolt Vaata postitust
                    Türistorsüütel kasutatakse türistori sulgemiseks takistit - 100Ω. Samas koormatakse generaatori mähist asjatult türistori avanemisel. 100Ω ja 2W takisti kuumeneb päris palju ja langetab kondensaatori laadimispinget, seega ka süüteenergiat suurematel pööretel. Alaldis kasutatakse poolperioodalaldit. Pinge piiratakse päris vara.
                    Õige lahendus oleks: süütes 2 järjestikust türistori. Esimesega laetakse läbi täisperioodalaldi kondensaator. Teisega tekitatakse säde, lisaks oleks skeemis vastupidine kiire diood, et sädeme kestvus ajaliselt oleks pikem. Selline süüde koormab generaatorit palju vähem, sädeme ajaline pikkus on sobilikum suuremateks mootori võimsusteks, ökonoomiaks ja töötab suurepäraselt kordades suurematel väntvõlli pööretel. Ka 20 000 väntvõlli pöördega ja sama generaatoriga.

                    Valgustuse paralleelses stabilisaatoris lühistab türistor suurematel pööretel ühe poolperioodi, mis tekitab asjatu energiakulu ja generaatori koormuse. Lisaks tekib lühistamine suurematel pööretel palju valehäireid, mida ei ole ka üritatud filtreerida.
                    Oleks kasutanud npn ja pnp transitore paralleelstabilisaatoritena mõlema poolperioodi stabiliseerimiseks, mitte lühistamiseks.
                    Ehk siis võiksin pigem siin teha kaks väikest plokki, mitte ühte suurt kus mõlemad funktsioonid sees.
                    Teeksin eraldi süüte osa, mida saan bensiini paagi alla paigutad süütepoolile lähemal.
                    Teise seadmete voolule alalispingele 12V eesmärgiga ja 2x 5V 2-3A kaasaegsete asjade toiteks.
                    "Ei" on vale vastus

                    Comment


                      #11
                      Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

                      Esmalt postitatud Svago poolt Vaata postitust
                      C6 ja R8 on ju silla + ja - otstesse lülitatud ja selle skeemiosa ülesandeks on tagada tarbijatele (valgustus) õige toitepinge kas siis ca 7 või 14V.
                      Sa ei vaata skeemi ! Mass puudu.
                      Mina mõistan seda skeemi 100% pigem oli küsimus ikka teemaalgatajale...
                      http://hparchive.com/
                      https://worldradiohistory.com/index.htm

                      Comment


                        #12
                        Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

                        D11 ja D10 vahel peaks olema mass jah -> AGND. Olen jätnud ühe pisikese asja märkamata - lisan selle sinna.
                        Tänud

                        Ehk siis kas selline skeem reguleerimiseks on ok:
                        http://gpzweb.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/RegRec/GPZacRegulator.html

                        S
                        amas on neid pingeregulaatoreid müügil... võtan ühe 60..90W regulaatori ja asi tehtud.
                        viimati muutis kasutaja hmm; 14 m 2019, 17:46.
                        "Ei" on vale vastus

                        Comment


                          #13
                          Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

                          Ma vaatasin jah viite skeemi

                          Mõttekam on küll, teha süüde ja pingeregulaator eraldi karpi - siis on hiljem lihtsam täiustada.

                          Tuunitud süüteosas olen kasutanud lihtsalt 1A sildalaldit, milline on otse generaatori küljes eraldi väikesel trükklaadil. Mähise ots tuleb muidugi korpusest lahti ühendada ja ühendada sillaga. Silla - läheb generaatori massi ja + tuleb kommutaatorisse. Käivitamine muutub seetõttu kehvemaks, kuid sõidab see-eest hästi. Võiks täiustada ümberlülitusega - käivitus- ja sõiduasend, siis oleks ideaalne.

                          Eks selline pingeregulaator kõlba ka - ainult kole keeruline

                          Ma olen kasutanud 14V (7V) stabikas võimast 35A silda ja 1 darlingtoni silla teises diagonaalis türistoride või sümmistori asemel.

                          Ma kasutasin ainult pinge paikapanemiseks TL431:




                          Seda +5V stabikat ei pea ringi tegema, kõlbab küll.

                          p.s. Ma eelistan arengu mõttes alati kala asemel õnge andmist
                          Enamus juhtudel ei kasuta ma teiste valmis skeeme – võtan sealt idee ja ülejäänu teen ise. Osalt juba sellepärast, et teha lahendus olemasolevate komponentidega.

                          Kui kasutada netis olevaid skeeme ja trükkplaate, siis 90% on seal vead sees, vahel lausa põhimõttelised.
                          viimati muutis kasutaja Svago; 15 m 2019, 10:49. Põhjus: lisa

                          Comment


                            #14
                            Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

                            See õng oleks väga hea ning eks selle õnge osas püüan ka tööd teha (nagu juba mainisin olen väga oskamatu skeemile pealevaatamisel nägema pingete muutusi komponentidel...)
                            Seoses sellega olen praegu läinud "valmis" skeemide peale, küsides siit, et ehk on paremaid mõtteid, ja siis keevitan kokku.

                            Vahelduvvoolu osas on viimane viidatud stabiliseerimine tundub lihtne ja mõõtmetelt väike... võtan 7V osas selle ka teistel tsiklitel kasutusele. Kindlasti G401 genekaga millel ainult üks väljund <35W sobiks ka G427 puhul, mis 45W.

                            Ehk siis stabiliseerin: https://vk.com/page-21535744_50065689 , kus kastuan:

                            Dioodsild siis 4x

                            кд202, analoog 10A400, mida ei meie kaubandusest ei leidnud, üks võimalus on 10A04-T, kuid kas ikka 10A või 1N5400 (3A 50V), kas seal võiks siis pigem kasutada dioodsilda 15A: GBJ1510 või 10A BR1010, mida saab ka vajadusel radiaatori külge kruvida.
                            transistor TL431LI versiooni, hetkel oomipood annab: TL431AIZ 2.5-36V 100mA TO92, viidatud kirjatükis öeldakse, et КТ825А vajab radiaatorit ja on seda võimaldavates pakendites juba... kuid pakendiga TO92-l seda eriti kuhugi ju panna pole... ja TL431 ka mitte... aga kas on üldse vajadust, kui <6A 7V süsteemis kui valgustusvooluks on <35W esitulepirn ja 2W tagatulepirn... Nüüd kui seda kasutan ka G427 osas, mis on max 45W siis 7A...
                            Üks alternatiiv on veel TIP147

                            Zenner Д814д asemel 1N4912A või sobib: 1N4742 14V ja 1N4733 7V puhul?
                            dioodide: Д223А (1W 100V) asemel 1N4007 võib ju ka 1N4002 alates...

                            R1 270 1W

                            Nüüd teha valgustusvool 14V peale koos 5V 3A USB pesade väljundiga... vist ei ole mõistlik ülejäänud valgustuse vool jätta vahelduvaks... või ei ole sellel vahet... ainuke jama võib tekkida siis, kui soovin 12V väljundit mingile seadmele, mis kasutaks sigaretisüütajast vooluvajadust... samas saaks sinna eraldi panna dioodsilla koos kondekatega. Aga jällegi vajab eraldi ehitust ja kas siis on see otstarbekas hoida ühel rattal kahte süsteemi.

                            Eesmärgipärasem oleks kohe genekast tulev valgustusvool alaldada ja stabiliseerida 14V-le, mis eeldab G427 osas mähiste ümbermähkimist või kohe juba sobiv 14V genekas hankida.
                            Alternatiiv on minna 7V süsteemile... aga eraldi teha alaldatud ja stabiliseeritud süsteem 5V väljunditele nign ülejäänud jätta vahelduvvooluks.


                            Süüteosas see filter... TR1 ehk oskab suunata millise saaks meie kaubandusest...
                            viimati muutis kasutaja hmm; 15 m 2019, 18:57.
                            "Ei" on vale vastus

                            Comment


                              #15
                              Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

                              Tänu sellele, et läbi on läinud mitu lääne dioodsilda ja dioodi, stabilitroni, olen ma nende kasutamisel arvestanud ikka tunduvalt suurema varuga kui andmelehel on kirjas. Motika/auto puhul on lisaks veel kõrgem temperatuur.
                              Sillana valgustuses olen kasutanud 35A-st, näiteks:

                              kbpc3510f, bridge, 1000v, 35a, b1000c35000f, dioodisild, 35, 1000, dioodsild, diodnyiy, most


                              Selle saab kinnitada metallkorpuse külge, mis on jahutusradikaks. Darlingtoni saab samuti läbi isolaatori kinnitada sama korpuse külge.
                              Ma kasutasin esimest tüüpi VAZ-2108 kommutaatori Al-korpust, kus on selline võimalus ja kinnituskohad koos detailidega juba algselt olemas.

                              TL431 ei pea kasutama, saab ka lihtsate stabilitronidega hakkama. Ma kasutasin sellepärast, et pinge on stabiilsem ja on potekast reguleeritav töötamise ajal. Ilma potekata on muidugi töökindlam.

                              Valgustuse 14V või 7V stabilisaatorit ei ole mõtet teha alalisvoolu peale, läheb liiga suureks ja lüüte tuleks ka motika elektroonikasse min arv panna. Tänu stabika pingelangule väheneb pinge madalamatel pööretel. Lisaks on generaatoril kõrgematel pööretel suuremad pingeimpulsid, mis antud juhul ära lõigatakse. Tööstuslike regulaatorite puhul lausa lühistatakse need sümmistoriga, kuid generaatori kasutegur on siis väiksem. Võib ju ka tööstusliku osta – enamus ju töötabki millegipärast selliselt?

                              Süüteosa ülepinge kaitseks valisin mitu järjestikulist lääne stabilitroni, et tagada töökindlus, kuna mul vene metallkorpuses varianti sellise pingega ei olnud.
                              Süütepinge tuleb valida lähtuvalt süütepoolist ja kondeka(te) mahtuvusest.

                              Õngeks: http://www.bristolwatch.com/ccs/TL431A4.htm
                              viimati muutis kasutaja Svago; 16 m 2019, 16:52. Põhjus: lisa

                              Comment

                              Working...
                              X