Teade

Collapse

Foorumi reeglid.

Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
See more
See less

Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Kellaaeg
  • Show
Clear All
new posts

    #61
    Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

    634 geneka puhul räägiti, et 45W/75W suurem võimsus saavutati tänu parematele materjalidele. Testriga mõõtes on staatori takistus, mähiste arv ja traadi läbimõõt sama. Staatori materjali kohta ei oska midagi öelda? Rootoril on jämedam traat ja keerde on palju vähem. Tänu keerdude väiksemale arvule algabki laadimine suurematel pööretel 1500/2000.

    Püsimagnetitega pole alalisvoolu generaatori puhul suurt midagi teha, kuna staatori mähiseid on vähe ja takistus on suur. On arvestatud max 1A ergutusvooluga. Ainult rootori keerdude arvu ja traadi lm on mõtet mängida.

    Elektrooniline pingeregulaator annab palju juurde, kui kasutada lõpus hea küllastusega transi. Mulle meeldib selles suhtes bipolaarsetest KT863A, millise puhul on 1A voolu juures KE küllastuspinge ca 0,05V.
    Ma pidin oma Jawal pingeregulaatori asendama elektroonilisega suhteliselt ruttu. Põhjuseks oli see, et Boschi litsentsi järgi toodetud PAL pingeregulaatori mehhaaniline tagasivoolurelee jäi kinni ja generaatori rootor põles maha ning aku lühistati. Akust sai veel asja, kuid rootor tuli välja vahetada. Generaatori võimsus kasvas elektroonilise pingeregulaatori tõttu, tagasivoolureleeks panin paralleelselt 2 dioodi. Motikale jäigi 2 erinevat pinget – 8V otse ja 7,3V läbi dioodide. 8V läks esilaternale ja heledus oli väga hea – kõik vastutulijad lülitasid seetõttu õigeaegselt lähituledele ringi. Tollal oli veel see eelis, et tuled ei pidanud päeval põlema ja laadimisega polnud probleeme. Tänapäeval peaks tänavasõidul kasutama LED päevatulesid, et generaatorit vähem koormata.

    Osta geneka puhul tuli 360 Al korpust õgvendada, mõni vahesein eemaldada. Netist leiab variante, kus 360 tüüpi Jawale pannakse peale igasuguseid generaatoreid alates 634, 638, Iž, Lada jne.
    Ma ei tahtnud mõõtudelt suuremat generaatorit panna, kuna pöördeid oli 8000 ja ka inertsmoment oleks suurema massi tõttu läinud suuremaks.
    Seetõttu oleks kannatanud erksus.
    viimati muutis kasutaja Svago; 10 m 2020, 11:15. Põhjus: täht

    Comment


      #62
      Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

      Kas on sul elektroonilise relee skeem ka kuhugi joonistatud?
      Ehk jagad seda?

      Comment


        #63
        Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

        Mul oli 2 transi ja 1 stabikaga kõige lihtsam skeem. Aasta oli 1972 ja transid olid P214 ja P217. Minu variant erines all olevast teisest skeemist – ees oli püsitakistitest pingejagur ja stabilitron oli transi B-ahelas. B läks maha takisti. Ja transid olid Ge pnp, motikal miinus korpuses. Kui panna aeglaste Ge asemele kaasaegsed Si transid, siis tuleks lisada kondekad võnkumise ja häirete vastu. Ideid saab Lada nn. tablettide skeemidest Я112. http://vicgain.sdot.ru/avel/RN105.htm

        Tänapäeval võiks veidi keerulisemalt teha ja ikka Si juppidega. Antud viites tuleks kasutada paremaid komponente, lõpus näiteks KT805 asemel KT863A. Netis on skeeme ka väljakatega, ees komparaator, TL431 jne. Üle pole mõtet pingutada - lihtsuses peitub ilu ja töökindlus. Tookord alustasin generaatori ümbermagneetimisest, et miinus oleks korpuses. Vajadusel tuleb muuta ka generaatori ühendust.

        https://sxema.ucoz.ua/load/skhemy/av...ija/21-1-0-466

        https://old-bikes.ru/index.html@p=364.html
        viimati muutis kasutaja Svago; 11 m 2020, 11:42. Põhjus: lisa

        Comment


          #64
          Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

          Mitme sädemega süüde sportlikele ratastele:

          Comment


            #65
            Vs: Elektronsüüde vanale kaherattalisele vol2

            Analüüsin eespool olnud mitme sädemega skeemi. Autoril on õige arusaamine, et ajaliselt väga lühike säde ei süüta lahjendatud segusid ega taga ka segu täielikku põlemist. Selle vältimiseks kasutab autor mitut sädet. Kuid olulised on ka pinge kasvukiirus, õige sagedus ja impulsi kuju. Mitme sädeme korral ei saavuta me ühtegi neist, pikeneb vaid sädeme aeg ja puudub induktiivne osa.

            Vale kasvukiirus tekitab näiteks detonatsiooni, ülekuumenemist, nõuab suurema oktaanarvuga kütust, vale sagedus vähendab süütepoolis ülekantava energia hulka (kasutegur) ja impulsil peab olema lisaks mahtuvuslikule ka induktiivne osa. Ka türistorsüüte korral sai kasutatud 1-3 impulsilist varianti – erinevus oli antud skeemist selles, et kondekas laeti täiesti tühjaks ja sädeme kuju oli eksponentsiaalselt kahanev. Impulss oli küll ajaliselt 3X pikem, kuid transistorsüüte omani ei küündinud. Autode käivitamisel sai kasutatud ka nn. seeriasädet – e. sama mitme sädemega süsteemi. Auto käivitus seetõttu hästi, kuid suurematel pööretel polnud mingit vahet ja tekkis rootori või jagajakaane läbilöögi oht.

            Nüüd pingemuundurist. Skeemis on kasutatud kõrgel sagedusel väljakatel töötavat pingemuundurit, mille kasutegur on hea. Samuti on hästi lahendatud tagasisidega 300V pinge stabiliseerimine – ei raisata ülearu energiat (võrreldes lihtsat stabilitronidega ülepinge piiramist nagu tavaks). Alaldiks on sildalaldi. Sildalaldit saab kasutada ka vahelduvvoolu generaatori puhul. Süüteosas on kasutatud lõpus türistori asemel väljakaid. Türistori kasutamise probleemiks (eriti suurematel pööretel) on türistori iseavanemine suurematel pingete kasvukiirustel ja et tavalisi ei saa sulgeda. Skeemi suureks plussiks on see, et kasutatakse kahte väljakat – ühega laetakse kondekat ja teisega tekitatakse säde. Kusjuures väljakad töötava eri aegadel – seega ei lühistata pingemuundurit või siis vahelduvvoolu generaatorit.

            Vahelduvvoolu generaatori puhul kasutatakse voolu piiravat takistit, mis viib suurematel pööretel süüteenergia märgatava vähenemiseni. Lühikeste impulsside korral saab piisavalt jämeda traadi korral kasutada ka ilma voolu piiravata takistita. Ajaliselt pikema ilmpulsi korral tekib ikkagi mähise ülekuumenemine ja läbipõlemise võimalus.

            Tollaste P214…P214 transide korral lakkas pingemuunduri töö türistoriga lühistamisel päris pikaks ajaks ja kasutegur oli ca 50%. Süüteks vajalik energia oli kuni 16W, kuid 32W oli 45W generaatori jaoks juba liiga suur koormus. Hiljem sai ehitatud ka ühe transiga kõrgema sagedusega muundureid – neil on jälle omad puudused.

            Ma kasutasin ka kahte türistori, kus esimene laadis kondekat ja teine süütas. Juhtskeem oli keerulisem, kuna esimese türistori juhtimiseks tuli kasutada impulsstrafot, millise isolatsioon kannatas ka üle 400V impulsse. Probleemiks oli pinge suur kasvukiirus ja tuli kasutada drosselit, et kondeka laadimisel ei avaneks samaaegselt teine türistor. Siis tekkis idee, et drosseli asemel kasutan hoopis teist samasugust süütepooli. Tekkis kahe küünla võimalus ja 2 sädet teineteise järel. Ühesilindrilisele on see hea lahendus. Detailide õige vaiku korral töötas hästi ja süsteemi kasutegur oli väga hea (üle 90%).

            Autoril on õige arusaam ka tahhomeetri kasutamisest. Kui väljundiga ühendada paralleelselt mingi mahtuvus + tahhomeetri sisendahel, siis see rikub ära nii sageduse kui sädeme mahtuvusliku osa amplituudi, vähenenud energia tõttu muutub impulsi kestus. Ka mina tegin mõnele süütele eraldi Lada tahhomeetrile sobiva osa, mida juhiti juba eespoolt, mitte lõpuosast. Lihtsaim lahendus oli ühe transi, induktiivususe ja 0,25µF kondekaga (skeem nagu klassikalise puhul). Süütepooli imitaatoriks oli 24V väikese relee mähis, millise puhul tekkisid 200V impulsid tahhomeetrile. Spetsiaalsetel mikroskeemidel on tahhomeetri jaoks eraldi ots ja tahhomeeter töötab 12V-ga.

            Tahhomeetri vale ühendamine vähendas minu hinnangul sõltuvalt impulssidest 20%..50% süüteenergiat. Paned autole elektronsüüte ja saad klassikalise süüteenergia
            viimati muutis kasutaja Svago; 20 m 2020, 12:59.

            Comment

            Working...
            X