Teade

Collapse

Foorumi reeglid.

Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
See more
See less

n-türistor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Kellaaeg
  • Show
Clear All
new posts

    n-türistor

    Võibolla rumalad küsimused, aga aidake algajat.
    Ehk siis lugesin ühest vanemast Soome käsiraamatust et on olemas n- ja p-türistore ja arvasin et mul on seda n-türistori tarvis. Otsides elfa kodulehelt ei näe ma aga sellised ehk siis seal avaneksid justkui kõik türistorid positiivse pingega katoodi suhtes, mul oleks vaja aga et negatiivse pingega anoodi suhtes.
    Kas ma saan millegist valesti aru, või nimetatakse neid türistore kuidagi teisiti - igaljuhul olen mitmed tunnid otsinud aga vastust ei leia.

    #2
    Siis on vaja ehk sümistori ehk sümmeetrilist türistori, millel pole vahet, missuguse polaarsusega pinge tüürelektroodile läheb. Ise pole ka kuulnud türistorist, mida juhitakse n-siirde kaudu..see muidugi ei tähenda, et neid olemas pole .

    Comment


      #3
      See käsiraamat näitas just et ühtedel tuleb n- ja teistel p-siirde juurest see "gate" ots. Muidugi suur tänu ja äitah vihje eest.

      Comment


        #4
        Triac on sümistori välismaakeelne nimi.

        Comment


          #5
          Põhimõtteliselt saaks ma seda triaci vist kasutada küll, või mis te arvate - nimelt on mul vaja 12 v süsteemis et lülitus toimuks kui pinge muutub 12v pealt korraks 0v peale.

          Comment


            #6
            Pinge polaarsust saab muute ÜE-lülituses transistoriga....
            Miks just türistor - ta ju jääb sisse lülitatuks kuni pinge uuesti nulli läheb. Lisaks on stardil probleeme (rakendub kohe) ja ka siisk ui peab rakenduma ehk pinge kadumisel - siis ju kaob pinge ka türistori otctelt.

            Türistori aseskeemilt on näha, et juhtelektroodi ja ühe anoodi vahel on p-n siire, teises suunas on rohkem siirdeid. Testriga mõõtmine annab sama tulemuse. Seega ei ole anoodid tõesti võrdsed ja annaks konstrueerida nii N- kui P-türistore. Pole küll kuulnud, et nii tehtaks: TIC126 tahab + pingeimpulssi (vooluimpulssi tegelikult), TIC 226 samuti. Ka BTA08 jms laiatarbeklotcid. Äkki põhjus tehnoloogias?
            - Vend Hieronymus tunneb Motorola toodete nimekirja kõige paremini, las tema ütleb.
            - Motorola poolt loodud kiipide hulgas ei ole teda üles tähendatud. - Tähendab: ta on Intelist!

            Comment


              #7
              Tänud, tänud. Tundub et seda n-türistori pole olemas aga tundub et seda asendaks ka see triac. Ehk siis tutvustaks oma probleemi ligemalt.
              Esiteks olen norm elektrik aga kehv elektroonik.
              Probleem ise:
              Olemas webasto ahju kaugjuhtimispult mille vastuvõtjal on digi väljund. "Ossiga" on näha väljundil 12v pinge kus peale puldi vajutamist tekib pikem 0v hammas (äratus) ja siis kümmekond lühikest 0v hammast (käsklus).
              Olemas ka Webasto ahi mis on analoogsisendiga.
              Tekkis mõte panna vastuvõtja lülitama türistori, türistor lülitama taimerit, taimer lülitama ahju ja kesklukk lulitama türistoril pinget maha.
              Et siis kas see triac sobiks siia kompotti selle n-türistori asemele.

              Comment


                #8
                Lahendusvariant 1: - +12V väljund -> tak, diood parall -> konde-> mätas. R*C sea võrdseks äratushamba kestusega (natca lühemaks). konde &taki ühenduspunktist-> schmitti trigersisendiga loogikaelement või komparaator -> (taimer 555 pulsi pikendamiseks või D-triger, siis peab mõtlema kuidas uuesti välja lülitada).
                Lahendusvariant 2: - paned mõne odava PIC-i (või muu Sinu lemmikprose, ei reklaami siin midagi Microchippi ) ja dekodeerid temaga käsu, -> täidad käsu.
                PIC12F629 maksab miskit 35 raha!
                Viimane variant on lihtsam, odavam ja igate pidi stabiilsem aga...maitce asi.
                - Vend Hieronymus tunneb Motorola toodete nimekirja kõige paremini, las tema ütleb.
                - Motorola poolt loodud kiipide hulgas ei ole teda üles tähendatud. - Tähendab: ta on Intelist!

                Comment


                  #9
                  Originally posted by felch@Nov 25 2004, 21:26
                  Lahendusvariant 1: - +12V väljund -> tak, diood parall -> konde-> mätas. R*C sea võrdseks äratushamba kestusega (natca lühemaks). konde &taki ühenduspunktist-> schmitti trigersisendiga loogikaelement või komparaator -> (taimer 555 pulsi pikendamiseks või D-triger, siis peab mõtlema kuidas uuesti välja lülitada).
                  Lahendusvariant 2: - paned mõne odava PIC-i (või muu Sinu lemmikprose, ei reklaami siin midagi Microchippi ) ja dekodeerid temaga käsu, -> täidad käsu.
                  PIC12F629 maksab miskit 35 raha!
                  Viimane variant on lihtsam, odavam ja igate pidi stabiilsem aga...maitce asi.
                  Tunnistan ausalt et elektrik nagu ma olen, ei saanud ma sellest esimesest variandist suurt aru. Eks igaüks teeb nagu oskab. Ma mõtlesin türistoriga lahendada lihtsalt sisselülituse, ehk on kõige lihtsam,et siis türistor jääb lülitatuks kuni auto kesklukust sulgeda. Et siis ühe parkimisega saab ühe korra ahju lülitada. Mul praegu on sarnase skeemi järgi, ainult et kasutatud sisselülitamiseks signa pagasnikuavamisnuppu, mis on pandud otse releed juhtima. Olen väga rahul aga on ka puudusi - nimelt ca 150 m kauguselt peab panema lülitamiseks puldi lõua alla ja samal ajal suu lahti hoidma muidu ei võta ja teine häda et ma ei näe nii kaugele - et kas ahi tööle läheb.
                  See teine variant on küll väga huvitav kuna siis saaks rakendada ka väljalülitus käsklust, mis on sel webasto puldil ka olemas. Katsun seda "pic" i värki uurida. Aga kas see on väga keeruline ja kas see eeldab mingi programmaatori olemasolu ja mismoodi see "käsklus" dekodeeritakse ja miks on talvel külm ja suvel soe.
                  Et kui väga tüli ei tee äkki saaks mõne lingi selle ehituse kohta kui see üldse on mulle jõukohane. Otsin muidugi ise ka aga see võtab jubedalt aega.

                  Comment


                    #10
                    Originally posted by sebastian@Nov 25 2004, 17:31
                    ..... sümistori ehk sümmeetrilist türistori, millel pole vahet, missuguse polaarsusega pinge tüürelektroodile läheb.
                    Sümistori juhtimisest (ja ainult, teema algatajale ei tarvitse vajalik olla kui sümistori ei kasuta).
                    Olen katsetanud. Kui sümistori "anoodil" oli positiivne pinge, sai seda avada juhtelektroodile "katoodi" suhtes nii negatiivset kui positiivset pinget andes, kui aga "anoodil" negatiivne, siis ainult negatiivsega. Seega - juhtelektroodile negatiivne avas mõlemal poolperioodil. "Anood" ja "katood" seepärast jutumärkides, et nad justkui oma algtähenduse kaotanud sümistori puhul, siinkohal "katood" tähistaks lihtsalt üldelektroodi. Ühes "Paдиo" ajakirjas oli sellest pikemalt juttu ja skeeme, kui huvitab võin numbri üles otsida ja teada anda.
                    Elektroonika töötab suitsu baasil.
                    Tähendab - igasse detaili on doseeritud täpne kogus suitsu.
                    Kui mõnest suits välja lasta, siis värk enam ei käi.

                    Comment


                      #11
                      Originally posted by fre+Nov 25 2004, 23:30--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (fre &#064; Nov 25 2004, 23:30)</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteBegin-sebastian@Nov 25 2004, 17:31
                      ..... sümistori ehk sümmeetrilist türistori, millel pole vahet, missuguse polaarsusega pinge tüürelektroodile läheb.
                      Sümistori juhtimisest (ja ainult, teema algatajale ei tarvitse vajalik olla kui sümistori ei kasuta).
                      Olen katsetanud. Kui sümistori "anoodil" oli positiivne pinge, sai seda avada juhtelektroodile "katoodi" suhtes nii negatiivset kui positiivset pinget andes, kui aga "anoodil" negatiivne, siis ainult negatiivsega. Seega - juhtelektroodile negatiivne avas mõlemal poolperioodil. "Anood" ja "katood" seepärast jutumärkides, et nad justkui oma algtähenduse kaotanud sümistori puhul, siinkohal "katood" tähistaks lihtsalt üldelektroodi. Ühes "Paдиo" ajakirjas oli sellest pikemalt juttu ja skeeme, kui huvitab võin numbri üles otsida ja teada anda.[/b][/quote]
                      Teema algatajale on see vajalik küll, sest kardan et see PICi värk läheb esialgu veidi keeruliseks ja aeganõudvaks, mis muidugi ei vähenda selle tähtsust kuna PICiga töötaks süsteeem õigemalt ja targemalt. Ma ainult kardan et mul ei jätku praegu aega ja oskusi selle PICi värgi tööle saamiseks.
                      Aga eelmisest vastusest saan ma aru, et selle palja triaciga ma vist hakkama ei saa kuna mul oleks "anoodil" 12V, "katoodil" 0V ja "gate"l muidu 12V aga lulitushetkel 0V ja seega ei tekiks katoodi suhtes negatiivset pinget. Et ma ei tea mis siis teha - kas peab siis hakkama transistoriga pinget väänama või? Muidugi see kõik teeb jälle asja keerulisemaks, aga isa ütles mul ikka et lihtsuses peitub geniaalsus. Sellest see n-türistori teemagi, et oleks nihuke jubin siis saaks selle lülituse vist väga lihtsalt, ka mulle jõukohasena, lahendada.
                      Või kuidas see asi tegelikult on?

                      Comment


                        #12
                        Oot, oot ma saan ju vist lihtsalt ka - et kui panen "anoodile" 0V ja "katoodile" 12V, või kuidas (triac)? :unsure:

                        Comment


                          #13
                          Oot, oot ma saan ju vist lihtsalt ka - et kui panen "anoodile" 0V ja "katoodile" 12V, või kuidas (triac)? 
                          Minumeelest ka nagu saab. Oleks mõni triac laokil kohe prooviks .
                          Siiski: sobrasin netis natuke ja väidetakse, et triac&#39;i tüürelektrood peab saama sama polaarsusega pinge, mis MT2-l (main terminal) ehk siis tüürelektroodist "teisel pool" asuval otsal nn. "katoodil"...muidu ta ei tööta.

                          Comment


                            #14
                            "gate"l muidu 12V aga lulitushetkel 0V ja seega ei tekiks katoodi suhtes negatiivset pinget.
                            Juhtelektroodile +12V otse anda ei või, piiramistakisti võiks ikka vahel olla, muidu võib türistorile liiga teha.
                            Sümistoriga lahendust võiks siis isegi katsetada. Pakun oma mõtte välja.
                            Negatiivse juhtimpulsi sümistori avamiseks saaks tekitada päris lihtsalt sidestuskondensaatori abil. Juhtelektroodi ahel võiks siis välja näha selline:
                            Juhtelektroodi ja "katoodi" vahele 1kΩ...mõned kΩ takisti nö. lisakoormuseks.
                            Juhtelektroodile signaali front +12V/0V läbi ahela, mis koosneks jadamisi mõne-kΩ-sest takistist (seesama piiramine siis) ja kondensaatorist, mille mahtuvuse (nominaali) kohta ei oska esialgu midagi pakkuda. Alustuseks võiks proovida näiteks 0,1µF ja vajadusel suurem. Mina katsetaks, millisest mahtuvusest hakkab jätkuma ja siis paneks sellest mõned korrad suurema.
                            Siinkohal tuleks vist veel lisada, et juhtsignaal peaks tõesti ka nullilähedase tasemeni jõudma (mitte lihtsalt +12V lahtiühendamine ainult), et laetud (sel ajal kui +12V) sidestuskondensaator oma laengu negatiivse juhtimpulsina edasi anda saaks. Ilmselt veel ka üks diood vajalik juhtelektroodi ja "katoodi" vahele (0V/+12V frondist tekkiva) positiivse impulsi lühistamiseks.
                            Loodan et selgitasin oma mõtet arusaadavalt, põhimõtteliselt nii peaks saama kui katsetusteks entusiasmi jätkub, päris valmis skeemi pole pakkuda.
                            Elektroonika töötab suitsu baasil.
                            Tähendab - igasse detaili on doseeritud täpne kogus suitsu.
                            Kui mõnest suits välja lasta, siis värk enam ei käi.

                            Comment


                              #15
                              Nende takistuste suhtes ma mõtlesin, aga lihtsalt esialgu ma mõtlesin põhimõtteskeemist. Pinge, vähemalt esialgu, "ossi" järgi saavutab 0V.
                              Äitäh, sõbrad..... ma nüüd magama&#33;

                              Comment

                              Working...
                              X