Teade

Collapse

Foorumi reeglid.

Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
See more
See less

Trikike voolujuhtimisel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Kellaaeg
  • Show
Clear All
new posts

    Trikike voolujuhtimisel

    nii, koostasin suht minimalistliku skeemi sellest kuidas ilma igasuguste kivide abideta 2ra laadida AA formaadis NiMH aku. Laadimine ning aku t2itumise tunnetuse moment (temperatuuri j2rgi) polegi eriti suur mure, nyyd on aga mure kuda l6petatud laadimist "maha j2ttagi" st. laadimine t2iesti 2ra l6petada

    panen siia skeemi mille arvutist v2lja v22nasin



    Seletan kiiruga skeemi l2bi ka kui esialgu v2ga segadust paiskav tundub:

    takistid R1 ja R5 (termostaadid) on identsed

    ideloogolised v22rtusehinnangud takistitele:

    R2 > R4
    R2 + (R1@HIGH_TEMP) < R4 + R5@LOWTEMP
    R3 < R2 + (R1@HIGH_TEMP)

    Vool tuleb v6rku sisse, paneb p6lema ledi PWR (nagu power)
    Edasi tormab vool edasi patarei suunas ning l2heb p6lema lambike CHRG
    mis t2histab laadimist (vool ronib siiapoole kuna teises paralleelses v6rguharus on esialgu takistus tunduvalt suurem).

    Laadimise l6pul kui akud t2ituvad, t6useb j2rsult nende temperatuur ning R1 takistus hakkab kiirelt v2henema, samas R5 mis on akudest eemal s2ilitab v2lis6hu temp. t6ttu sama takistuse nagu oli algul. Nyyd tormab voolukene sibin-sabin l2bi R5-e ja R2-e ning lylitab sisse transistori mis juhib voolu kogu laadimise skeemist eemale (R3 peab siis piisavalt pisike vististi olema). syttib led nimega NC (not charging)( seda m2rgates peaks siis laadija ka seinast v2lja tirima ).

    Aga nyyd tekib probleem seal kolme kysim2rgi juures, tahan saada effekti et kui vool juba korra sealt l2bi k2inud on siis senikaua kuni skeemilt pinget maha ei v6eta, vool yldse enam laadimise skeemi poole peale ei roniks. see v6ib ntx 2ra kuluda siis kui mind ennast enam laadimise l6pu hetkel laadija l2histel pole et seda v2lja lylitada.

    Hetke seisuga kuna akusid enam ei laeta siis nende kylje all olev termostaat jahtub maha ning hakkab uuesti voolu liikumist takistama. see omakorda t2hendab seda et vool tungib j2lle akusse ning hakkab neid laadima mis on v2gadi paha m6te t2is akude puhul.

    Kuidas see laadimise osa j22davalt voolust ilma j2tta ?

    Skeemi leiutamise allal on t2ielik uustulnuk nii et hetkel ei roni ykski kaval m6te p2he

    ps. kui m6ni loogika siin skeemis v2ga metsas oli, siis andke ka teada ja julgelt, ei v6ta hinge kuna see on esimene ise enda joonistatud skeem.


    ps. antud skeem on kokku keeratud mingi "Eagle" nimelise programmiga, kui kellegil on m6ni parem soft soovitada (mida legaalselt tasuta saaks) siis andke teada

    #2
    1) igal valgusdioodil on oma max jadavool ja -pinge. St antud juhul kui on toites 2 led&#39;i jadamisi, siis jääb alles 3,3-1,5-1,5=0,3v ja sellega enam mingit laadimist ei teosta.
    2) valgusdioodi jadavool piirab laadimisvoolu umbes max 20mA peale ära, muidu sureb led ise maha.
    3) maha jätmine on lihtne teostada misiganes trigeri skeemil. Kõige lihtsam oleks vast teha türistoriga.

    Üldiselt minumeelest on suhteliselt mõttetud paralleelse reguleerimisega akulaadijad, stabilisaatorid vms asjad. Kasulik on panna ikka mingi jadaelement süsteemi. Eriti lihtne on teha laadijaid lm317&#39;ga ja siis selle juhtahelasse panna oma voolupiirajad, termotakid jms värk. Minumeelest ei ole nagu põhjust sellest midagi veel lihtsamaks ajada?

    Comment


      #3
      Veel üks eriti kahtlane element on termistor R5...kui õnnestukski leida vajaliku takistuse ja võimsusega jupp, siis välisõhku ta küll ei mõõda, vaid hoopis ise kuumeneb laadimisvoolu suurenedes ja muudab oma takistust. Muidugi on CHRG LED ka vale asi.
      Ikka LM317 regulaatoriks, nagu digital ütles ja seda siis juhtima igasugu muud jublakad, kui vaja lihtsalt hakkama saada.

      Comment


        #4
        LM317&#39;st tiba peenemat versiooni pole ?

        mure selles et mul tuleb vooluallikast 5V , laadimiseks on vaja 3V , aga LM317 tahab v2hemalt 3V pingevahet n2ha mida ma kuidagi asjast v2lja ei pigista ....

        mingi v6rdv22rne asendus LM317-le on v6imalik valida ?

        ps. paar skeemi leidsin juba mis LM317-t kasutavad, suhteliselt lihtsad paistavad, aga kuna juba eelmainitult 1V j22b sellest 6nnistusest puudu siis nagu ei kipu v2lja vedama

        ps. t2nud m2rkuste eest, panin t6esti v2ga v6ssa antud skeemiga, nii pingetega kui ka voolutugevustega.

        Comment


          #5
          Mh...datasheedi järgi max. 1,3V peab pingete vahe olema. Suurema voolu juures ehk 2V. Proovinud muidugi pole .
          edit: vaata datasheedilt dropout voltage graafikut

          Comment


            #6
            ok, j2lle programmiga korralikult maadeldud.
            nb&#33; lm317 juures peaks yks takisti olema selle noolekesega mida nad seal oma
            pdf failis n2itavad, ent ma ei suutnud kohe programmist sellist asja yles leida, komponente
            on eagle&#39;l tuhandeid, k6iki ei hakanud l2bi lappama (kui keegi teab inglise keelset
            nimekatkendit millele ta reageerida v6iks siis oleks abiks)



            ehk sai nyyd siis ka tiba paremini voltide ja milliampritega arvestatud.

            hetkel on kogu lootus siis selle peal et tyristor n2ppab laadimise osalt voolu 2ra, on see oletus 6ige ?

            R2 peaks siis lyhist v2ltima kui otse tyristori otsa hypatakse ning R3 on siis thermistor mis akude juures voolut6usu tajudes peaks tyristori sisse lykkama.

            Comment


              #7
              Nii lihtsalt türistorit ei lüli. Selle väljalülimise peaks tegema komparaatoriga, kui termotakisteid kasutad. Näiteks: http://www.capable.on.ca/rcstuff/charger.htm
              Türistoriga saab muidugi ka...aga kas just lihtsam .

              Comment


                #8
                See on ikka kahtlane lahendus,võta see R2 ära sealt ja pane see türistor hoopis
                LM317 juhtima,nii et kui akud kuumenevad,siis türistor avaneb ja muudab LM317 reziimi,nii et tema outputis läheb pinge nulliks.
                sellisel juhul sa ei koorma oma toiteallikat niisama,et õhku soendada.

                Comment


                  #9
                  mure on veel ka selles et kui ma lylitan lm317 v2lja (mistahes meetodil) hakkavad akud ju vastupidist voolu lykkama ...

                  samas dioodi voolu suunamiseks vist sinna panna ei saa kuna siis langeks pinge liiga madalale ... v on mingi variant ?


                  ps. kui tyristoriga hetkel lylitamine v2lja arvata siis ylej22nud skeemi loogika on enamv2hem 6ige ?

                  Comment


                    #10
                    1) kui ükskõik mis meetodil lülitad lm317 juhtotsa kaudu välja, siis ei juhtu mitte midagi halba, toitepinge on ikka kõrgem, kui akude pinge ja ei hakka sealt midagi tagasi voolama. lihtsalt lm317 sees olev jadatransistor suletakse
                    2) lm317-le tasuks panna tagasiside voolu järgi ka, et akude täis saamise lähedal ta pinget juurde keeraks. Muidu ei ole asjal mõtet, sest laadimise aeg läheb väga-väga pikaks. Muidugi pinge piirik ka(et asi mitte mingil juhul üle akusid ei laeks) ja kui tahad, siis võid oma termotaki ka panna.
                    3) Mis kaval asi see D1-R4 ahel on? Toa kütmiseks?
                    4) R2 ja R5 korja kohe ära, pole vaja ju veel laadimisahelasse ühtegi lisapingelangu

                    Üldse... milleks on sul vaja seda välja lülitamist. tee datasheedi järgi laadija ja kõik korras. Kui laadijal on nii pinge kui ka voolu piiraja, siis lihtsalt akude täis saamisel tõuseb pinge vastu piirajat, vool vajub tasakesi nulli ja laadimine katkeb kuigi asi on sisse lülitatud. Ise olen ehitanud selle datasheedi järgi standardlahendusega laadija ja kõik töötab siiani kenasti. Pole küll kiirlaadija aga mul pole ka kuhugi niivõrd kiiret et seda vaja oleks. (Kiirlaadijal lisanduvad siis need termoregulatsioonid jms jama).

                    LM317 olen ise täitsa 2V pingete erinevusega kasutanud ja see töötas siis väga kenasti. Kui oma ahelat 5V pealt toidad ja 2x1.2V akusid laed, siis jääb 3.6V veel alles ja see on vägagi piisav lm317 jaoks.

                    Comment


                      #11
                      oki, natuke n6uandeid kuulatud (v2hemalt selles mahus kust nupp hommikul vara v6ttis).

                      pajatan kiirelt l2bi nende kiirlaadiate teooria osa mille siiamaani olen netist lugedes nimh
                      kiirjaaldijate kohta v2lja uurinud.

                      tavaliselt laetakse akusid siis sellise "ideoloogia" j2rgi
                      kuni akude t2itumiseni lastakse peale tugev vool (ntx 1/4 mahutavusest)
                      kui akud on t2is siis lykatakse vool ymber n6rgemaks (ntx 1/64 mahutavusest)

                      see hoiab nimh akud t2is ning m6ne tunni ylelaadimine n6rga voolu astmega ei tohiks akusid kahjustada. nimetavad seda top-off v trickle charge v mingi sellise nimetusega ...

                      selleks et tunnetada 2ra millal aku t2is saab kasutatakse 3 meetodit
                      * ajakontroll --&#62; yldiselt v2ga kasutu kuna laadija ei tea ju aku mahutavust, suuremat akut
                      v2hem laadides j22b asi tiba tyhjaks, v2iksemat akut rohkem laadides laeme aku yle.
                      tavaline arvestus k2ib nii et
                      (laadimise tugevus) x (aeg) x (vaieldav konstant) = mahutavus
                      vaieldava konstandi all on number 1.0 - 1.4 ... tavaliselt soovitatakse ikka 1.4
                      * deltaV kontroll --&#62; kui nimh akut laetakse t6useb pinge aku klemmidel kuna teatava hetkeni mil see uuest tagasi langeb. tagasilangemine on kohutavalt pisike ning selle leidmine on ypriski keerukas
                      * temperatuuri kontroll --&#62; aku t2itumise hetkel hakkab tema temperatuur kiiresti t6usma,
                      ei tohiks olla eriti keerukas kahe termoresistriga (yks aku juures, teine eemal) takistusi v6rreldes v2lja selgitada kas temperatuuride vahe on kriitilise tasemeni j6udnud.

                      seda viimast kontrollmeetodit pyyan endale esmalt selgeks teha

                      nii, joonistasin uuema skeemi proovides soovitusi j2lgida, nb&#33; tean et skeem hetkel ei funktsioneeri
                      aga sellest kirjutan pildi alla



                      hetke m6ttesuund on selles et kui laaditavad akud t2is saavad siis tyristor lykatakse sisse ning pannakse akudele sappa suurem takisti kui oli ennem, et v2hendada siis laadimisvoolu tugevust.

                      R5 peaks siis R4-st omajagu suurem olema, ent selle vahe arvutamise juurde veel ei asu.

                      kuidas oleks nyyd m6istlik selle R5 sisselylitamise momendil R4 v2lja lylitada ... see on vist mingi aabitsat6de aga kuna mul aabitsat k6rval pole ning netist google&#39;ga ringi rassides miskit sobivat ei leidnud siis kysin j2lle targemate abi.

                      ps. digital, kui sul on h2id linke / juhatusi kuskohast t2pselt neid skeeme saada mida kasutanud oled ? siis ole hea ja soovita. olen kyll lm317 battery chargeri peale google&#39;st omajagu l2bi surfanud aga tundub et neid linke on seal tiba liiga palju. ei leia sealt n6ela heinakuhjast

                      lm317 pdf fail on ka v2ga tore asi aga kipub mul kohati yle pea k2ima

                      Comment


                        #12
                        Miks sa jalgratast leiutad ?

                        Comment


                          #13
                          Originally posted by KaruTEC@Mar 17 2005, 11:28
                          Miks sa jalgratast leiutad ?
                          A) tahaks teema valdkonnas yhtteist 6ppida (nii elektroonikas kui aku laadimises endas)

                          B) tahan laadida akusid vajaduse korral arvuti USB pordi otsast kus tuleb v2lja 5V pinge ning
                          mille kylge yhendatud seade ei tohiks kasutada yle 500mA voolu (enamus laadijate skeeme
                          on ehitatud suurema pinge ja voolutarbivuse jaoks)

                          KaruTEC, kui sul on asjalike linke v soovitusi kust leida juba valmis skeem v 6petus mida
                          on lihtne kohandada (antud tingimustele) ja ehitada siis ole hea ja jaga.

                          ----
                          &#39;Miks jalgratast leiutad ?&#39; kysida oskab igayks.

                          Comment


                            #14
                            Öeldakse GIYF ehk google is your friend. Akulaadijate skeeme on sadades, nende uurimisega saad kindlasti targemaks.

                            Comment


                              #15
                              KaruTEC : google&#39;i teemat on juba k2sitletud, mitte ei leidnud sealt sellist lihtsat 5v pealt jooksvat skeemi mis termoregulatsiooni teeks

                              ega endal ka midagi selle vastu poleks kui saaks google&#39;i abiga lihtsa t88tava skeemi

                              Nii, leidsin mingi ideoloogilise lahenduse yles NAND v2rava abil, skeemi pealt on n2ha kuidas m6eldud on. Vastavalt google abil leitud infole on nand v2ravake mees kes hoiab end lahti kuni m6lemast jalast ei tule voolu, kui m6lemast tuleb vool, keerab v2rava kinni.



                              nyyd peaks olema siis loogika kiviga paigas et kui vool tuleb m6lemast jalast nand v2ravasse keerab ta ilusti transistori kinni ja asi ants ?

                              arvan et mingi lihtsam viis peaks ka olema kui nand v2ravat kasutada aga uustulnukana see minu p2he pole torganud.

                              Comment

                              Working...
                              X