Teade

Collapse

Foorumi reeglid.

Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
See more
See less

AT toiteplokk autoakut laadima

Collapse
X
 
  • Filter
  • Kellaaeg
  • Show
Clear All
new posts

    AT toiteplokk autoakut laadima

    Otsing ei andnud tulemusi, seega küsin: kuidas piirata laadimisvoolu, kui autoaku on täitsa tühi? Niipalju ma tean, et pingeks võiks olla 14...14,5V kuid kui aku ikka päris tühi, läheb vool vist liiga suureks.
    Kas keegi jagaks kogemusi?

    Ainuke link, mis kätte sattus on see: http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread.php?t=31652

    Edit: ehk siis kuidas alandada pinget, kui vool liiga suureks läheb? Pingekontrolli ahelasse kuidagi midagi lisada...?

    #2
    Ehitasin kah paar nädalat tagasi ühe AT toiteploki ümber. Nagu ma aru olen saanud baseeruvad nad kõik enamvähem ühel ja samal skeemilahendusel - väljundist lastakse sobitatult 5V kontrolleri sisendisse, mis üritab siis seda pinget impulsilaiust moduleerides seal hoida. Kui komparaatori võrdluspinge võtta nüüd 12v ahelast ja lisada sinna ka potekas, siis saab väljundpingega teatud piirides mängida. Vähemalt mul hakkas see TL494 puhul kenasti tööle.
    Akulaadimise juures see vist eriti mugav lahendus ei ole, kuna aegajalt tuleb käia käsitsi pinget juurde kruttimas. Samas kui soovitav väljundvool väga suur ei ole (5-10A), siis saab sinna ehk lisada püsivooluallika. Selle skeem pole kah üleliia keeruline - ainult et transse peab piisavalt jahutama.

    Comment


      #3
      Siin http://ndl.msn.ee/temp/atx.pdf on mingi skeem, kus on pinge kontrolli ahelas nii +12V kui ka +5V. Lahkamisel olev AT toide on sarnase ahelaga.
      Püsivooluallikat ei tahaks päris aku ahelasse toppida, hakkab liialt kuumenema. Mõte oli kuidagi vastavalt voolu tõusule pinget veits allapoole tõmmata, et toide kärssama ei läheks. Täiesti tühja aku laadimisel näitab ju auto enda ampermeeter kah ju "lõpmatust".
      Kas toitekal endal on kah mingi piiraja peal (primaarosal)?
      Ja kas see lülitab toiteka päris tummaks või alandab väljundvõimsust (väljundpinget)?
      Võimalus oleks vist ka tagasiside pingejagurisse lülitada termotakisti, mis tõmbaks dioodide radika kuumenedes pinget allapoole. Ja ehk võiks termotakisti panna "mõõtma" väljundisse jadamisi ühendatud madalaoomilise takisti temperatuuri...
      Ja ilmselt tuleb +12V dioodid +5V dioodidega asendada - need viimased ikka palju võimsamad.
      Kisub monoloogiks, mida arvate?

      Comment


        #4
        Siin http://ndl.msn.ee/temp/atx.pdf on mingi skeem, kus on pinge kontrolli ahelas nii +12V kui ka +5V. Lahkamisel olev AT toide on sarnase ahelaga.
        Kuna vaja on ehk ainult ühte pinget, siis ei ole vaja seda mitmest ahelast korraga kontrollida. Ma ise viskasin selle välja ja asendasin lihtsa pingejaguriga.
        Kas toitekal endal on kah mingi piiraja peal (primaarosal)?
        Minu lahatud toitekates mingit piirajat ei olnud, kasutati vaid lühisekaitset.

        Ma nuputasin siin järgmise lihtsa voolupiiraja:

        Eeltakisti suurus tuleks siis vastavalt soovitavale koormusvoolule valida. Täpselt välja arvutada ma seda hetkel küll ei suuda Alustaks kuskilt 0.2-0.3oomiga, see peaks 5A puhul juba pinge 1-1.5V võrra alla võtma.

        Comment


          #5
          Kui starteraku on ikka 0V, siis esimesed paar tundi ta praktiliselt voolu ei tarbi laadiast Teatud aja möödudes lööb laadimisvoolu lakke.Siin sai alles üles seatud kogu teooria TL494(KA7500) skeemitehnikast; oli kellelgi vaja 30V alla 17V peale saada.Oli ka skeem, kus siis kasutati voolu piiravat lülitust(0,1R takistil mõõdeti pingelangu)...
          The difference between genius and idiot?! Genius has its limits...
          Vaja võimendit? Selleks on PS nupp!
          Projektide pildid
          Lamptehnikast eesti ja vene keeles:
          http://parsek.yf.ttu.ee/~felc/index_files/Page675.htm

          Comment


            #6
            Suured tänud, vanavares, oled tubli töö ära teinud! Mul (ja ehk mõnel teiselgi) nüüd kohe palju lihtsam
            Siiski jääb paar probleemi, nimelt tahab impulssplokk ka tühjalt mingit koormust. Kuhu koormustakisti ühendada, kas näiteks kasutuks jäänud +5V sekundaarahel sobiks kui sealt dioodid eemaldada ja vahelduva ahelasse takisti panna? Või tuleb tingimata koormata just +12V (tagasisidega hõlmatud) ahelat? Tähtsust omab ju ka see, et suvalist koormustakistit ei saa ju akuga paralleelselt ühendada, kuna toiteka toite kadumisel hakkaks aku läbi selle takisti tühjenema.
            Niisiis plaanisingi koormuse ühendada dioodideta 5V sekundaarmähise külge, +12V dioodide järgi oleks (peale drosselite) ainult lüüt ja pingejagur. Pingejaguri takistus on piisavalt suur ja dioodid on toite puudumisel suletud.
            Et siis kas koormus sobiks 5V sekundaari külge?

            Comment


              #7
              Tegin kaa paar akulaadijat AT plokkidest. Esimesele pandi aku tagurpidi külge,isegi juhtkivi ei jäänud terveks. Sai siis väljundisse kaitsediood lühistajaks(kui vale polaarsus)pandud. Liigset voolu piirab" ikarussi" esilaterna pirn. Max vool sai 6A ringis.

              Comment


                #8
                See on hea mõte voolu piiramiseks kasutada takistit e pirni. Ise mõtlesin vahepeal teha nii - teeks eraldi alaldi mille koormuseks on 1 k oom. See kivi uuriks selle alaldi pinget, aku saaks aga pinge üle suure alaldi ja seda kivi ei uuriks. Siis vast oleks (heal juhul) pooltühja aku puhul vool alla 15 ampri ja kogu üritus töötaks ilusti. Idee selles et kivi EI ÜRITAKS korvata pingelangu suure voolu korral. Kogu aeg oleks väikse kestvusega impulsid. Äkki töötabki?
                Maailm oleks puhas ja süüta
                kui poleks õllejogurtit
                - Õ.Õ.

                Comment


                  #9
                  Juhul kui väljundahelas koormust taga ei ole, siis läheb lüüdil pinge üsna suureks (20-30V) ja ülepingeahel (kui sa seda just välja ei roogi) lülitab generaatori välja. Et siis tühjooksu koormustakisti peaks just samas väljundis olema, kuskohast sa võrdluspinge hangid.

                  Comment


                    #10
                    Jep, kui ma 14 voldi peale ühe AT toiteka ajasin siis pidin küll ülekoormus ja ülepinge kaitsetest loobuma. Aga koormuseks 5 v sobis 50 oom ja 14 voldil mingi 120 - 100 oomine takk.

                    Aga see sinu eeltakistiga variant on mõistlikum.
                    Maailm oleks puhas ja süüta
                    kui poleks õllejogurtit
                    - Õ.Õ.

                    Comment


                      #11
                      Siin arutatakse sama teemat.

                      http://arvutikasutaja.ee/foorum/viewtopic.php?t=5284

                      Comment


                        #12
                        No nii, panin selle eeltakistiga variandi kokku. Eeltakistiks panin 6 1 oomist 1 watist takki 0,6 oomi annab see eeltaki väärtuseks. Koormuseks panin piduritule pirni(d). 1 pirniga oli vool 1,8 A, 2 ga 2,5 A , 3 ga 2,8 A. Ainult et suuremate vooludega hakkas toitekas pinisema. Ei tea kas on see ohtlik? Homme mõtlen asjaga akut laadida. Muidu toiteka pinget on 14 V ni tõstetud kaa.
                        Maailm oleks puhas ja süüta
                        kui poleks õllejogurtit
                        - Õ.Õ.

                        Comment


                          #13
                          Muidu toiteka pinget on 14 V ni tõstetud kaa.
                          Kas 14V vähe pole? Autoakul peaks lõpp-pinge 15V lähedal olema.
                          Mõistlik oleks toiteka pinge ka 15V peale tõsta. Kui ülepinge siiski toiteka välja lülib, siis selleks pannakse stabilitronile (arvuti toitekas on mäletamist mööda neid kaks, õige leiab sellel pinget mõõtes) u. 100 oomine takk jadamisi.

                          edit: polaarsuse kaitseks (kui aku kogemata tagurpidi külge läheb) sobib hästi väikese pingelanguga Shottky diood. Näiteks need samad, mis toiteplokis radika küljes. Ehk mõnest vanas plokist saab.

                          Comment


                            #14
                            Kõik muud ülekoormus kaitsed on välja lülitatud, jäänud on ainult see pinge jagur mis nr 1 klemmile pinget annab. Arvan et kaiteb blokki ainult kaitse ja diood mis vale polaarsuse korral lühisesse läheb. Üle dioodi saab kaitsta vist tarbijat?
                            Maailm oleks puhas ja süüta
                            kui poleks õllejogurtit
                            - Õ.Õ.

                            Comment


                              #15
                              Mingist pinisemisest ei saa küll juttu olla. Tegin laadiad tellimuse peale koos pinge voolu tunnusjoone graafikuga. Maksimum vooluks oli 6A , mille puhul plokk töötas normaalselt( tõsi dioodid olid vahetatud võimsamate vastu 45V35A). Mittevajalikud jupid jootsin plaadilt välja , mispeale sekundaarosa jäi üsna lagedaks. Mõned head kuud töötas seade hästi( puha kiideti ,et aku suts ja plärts täis), siis aga toodi tagasi, kogu võimsusahel ära põlenud ( mitte leegiga). Ei tea kas kasutati 100W 24 V pirni jadamisi või ei, pirn oli voolupiiraja ja indikaator koorraga. Rohkem toitekates akulaadiaid teistele ei tee kuigi tahtjaid on. Probleemiks võib olla ka termostabilisatsioon. Arvutitoitekas on ette nähtud töötama siseruumis, garašis võivad olla ka tugevad miinuskkraadid. Sellest tulenevalt ei saa ka garanteerida arvuti toiteketest tehtud laadiate nõuetekohast töötamist. Kui kellelgi on sel teemal kogemusi ärgu häbenegu neid avaldada ( toitekaid on ju jalaga segada vähemalt 200W- seid.)

                              Comment

                              Working...
                              X