Kui see on Sinu esimene külastus, siis tutvu
palun korduma kippuvate küsimustega klikates selleks ülal asetseval lingil. Enne uue postituse lisamist pead Sa registreeruma.
Postituste lugemiseks vali meelepärane foorum allpool olevast nimekirjast.
Teade
Collapse
Foorumi reeglid.
Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
Jah. Lehel kust ma skeemi võtsin oli kirjas, et kui toitepinge on 12v siis ei pea 10v zenerit panema skeemi ja R5 lihtsalt lühistama. Loe ise: If you just happen to have a regulated 12V supply handy, leave out the 10V zener diode, use a short circuit for R5, and just use the circuit as is.
Aga ma ei pannudki zenerit skeemi.. jätsin selle välja kuna seal lehel oli kirjutatud, et 12v toitega pole zenerit vaja ja siis r5 hoopis lühistada. Ma kasutasin arvuti toiteplokki selle toiteks. Äkki mul selle pärast ei hakanudki skeem tööle kuna mul polnud zenerit skeemis?
Küsin siis uuesti:
Kuidas takisti R5 siis +12V ja "maa" vahele satub?
Kas nüüd on ka R1 ja VR1 "ülemised" otsad "maaga" ühendatud? Kui nii, siis sealt tulebki mittetöötamise põhjust otsida.
Elektroonika töötab suitsu baasil.
Tähendab - igasse detaili on doseeritud täpne kogus suitsu.
Kui mõnest suits välja lasta, siis värk enam ei käi.
R1 ja VR1 jah maaga ühendatud. Nüüd ma saan ise ka probleemi põhjusest lõpuks aru.. R1 ja VR1 peaksid ikka +12v olema ühendatud mitte maaga. Ma katsun nüüd natuke seda asja ümber teha ja vaatan kas hakkab tööle.
Nii, võiks öelda, et asi areneb. Kui toidet peale annan hakkab vent tööle, aga nüüd selline jama, et vent koguaeg töötab. Kruttisin VR1 ühele poole ja teisele poole. Ei mõjunud. Mõtlesin, et äkki peaks sensor dioodid ümber pöörama, ka ei aidanud. Milles siis nüüd viga võib olla?
Kas 620R takisti võtsid lülituse sisendi ja maa (GND) vahelt ära?
Kui veel ei võtnud, siis peabki ventilaator pidevalt täie kiirusega töötama.
Pärast takisti eemaldamist ikka need samad mõõtmised (kõik GND suhtes):
1)s+ 2)s- 3)in+ 4)in- 5)OV väljund. Mõõda VR1 kahes erinevas (näiteks äärmistes) asendites. Mina jätaks R5 toite ja VR1 vahele alles, lihtsalt oleks mingisugunegi takisti sisendi ja OV toite vahel, kui VR1 on skeemi järgi ülemise piirasendini reguleeritud.
620r takisti võtsin vahelt ära, aga vent töötab ikka lakkamatult.
Mõõtmised siis kui VR1 oli ühele poole lõpuni keeratud: 1)s+ 0,14v; 2)s- 10,68v; 3)in+ 0,14v; 4)in- 10,58v; 5)OV out 2,67v.
Ja mõõtmised siis kui VR1 oli teisele poole keeratud: 1)s+ 0,18v; 2)s- 11,47v 3)in+ 0,18v 4)in- 11,48v 5)OV out 2,67v.
Nii et VR1 reguleerimine ei mõjutanud OV väljundit. Mis siis edasi teha?
Tundub, nagu oleks R2 GND-poolne ots lahti. S- ei tohiks VR1 ülemises asendis (kui takistus on 100 k) paari volti ületada. R1 läheb trükkplaadil vist endiselt toite + asemel maasse (GND) - kuidagi madalavõitu pinge S+ sisendil.
Nii, selgus, et mul oli eile õhtul unise peaga õnnestus R2 +12v külge kinni joota. Sain asja nüüd pmst tööle, aga üks jama on, et kui VR1 tuleb ühele poole täiesti lõpuni keerata ja siis alles jääb vent seisma (ilma et dioode soojendanud oleks), aga siis jääb ka ikka vent niimodi "krõõksuma" et nagu tahaks ringi käia aga liiga vähe pinget saab. Et kas peaks kuskile takisti veel vahele panema? Ja kuhu?
VR1 asendi probleem tuleb sellest, et sensordioodile jääb liiga väike pinge, kui diood on külm. Lahendusi on mitu, kas suurendada VR1 väärtust (halvem variant, sest 100 k on isegi juba piisavalt suur takistus) või vähendada R1 oma, suurendades sedasi sensordioodi läbivat voolutugevust ja järelikult ka pingelangu sellel.
Ühenda näiteks R1 paralleeli teine 100k takisti ja vaata, kas sisselülitamisele vastav VR1 asend ,,liigub" keskasendi poole.
Ventilaatori ,,krõõksumisega" on olukord natuke viletsam. Kui pinge operatsioonvõimendi väljundis kahaneb (läheneb GND-le), suureneb pingete erinevus in+ ja in- vahel, kuna esiteks kahaneb pinge in- sisendil (OV väljund ,,tõmbab" selle läbi R4 alla) ja samuti sensordioodi läbiva voolu tugevus ning pingelang sellel. Dioodi soojenemine teda läbiva voolu toimel on antud lülituses tühine. Pinge ventilaatoril kasvab alates 0 V kuna lülitus toimib negatiivse tagasisidega võimendina, kuid ventilaatori käivitamiseks on vaja vähemalt 4..5 V.
Probleemile on 2 lahendust - 1) keerulisem : kõik alla 5V väljundpinged muuta 0V,
2) lihtsam - jätta ventilaator külma radiaatoriga madalatel pööretel käima.
Viimase teostamiseks tuleb Q1 kollektor-emitter-vahemik sillata takistiga, mille väärtus tuleb leida katseliselt. Katsetamiseks peab ventilaatori ja 12V toiteallika vahele ühendama takisti. Takisti väärtust tuleb suurendada (näiteks järjestikkuseid taiksteid lisades), kuni ventilaator ei suuda enam käivituda ning võtta leitud takistusest natuke väiksema (näiteks 10...20% väiksema) takistusega piisavalt võimas (2..3W) püsitakisti.
Ma panin R1 paralleeli ühe 100k pote (100k takisteid polnud üle). See eriti nagu ei aidanud, vent minuarust ei reageeri üldse sensordioodide soojusele. VR1 reguleerides saab vendi käima ja seisma, aga see ei mõju üldse kui dioode soojendada. Ma siis keerasin VR1 piisavalt, et vent töötaks, ning mõõtsin vendi juures pinget siis kui sensordioodid olid külmad ja siis kui olid soojad. Vahe oli ainult 0,23v. Kas saaks veel kuidagi seda tundlikust suurendada?
Igaljuhul tuhat tänu sulle 6p45s, et oled mind nii palju aidanud.
viimati muutis kasutaja madis07; 09 m 2008, 13:44.
Ladusin ise ka asja kokku - täiesti toimib.
VR1 koostasin järjestikku ühendatud 12k takistist ja 10 k seadetakistist (kruvikeerajaga reguleeritav potentsiomeeter), operatsioonvõimendi - vene toodang (k)574ud2a. Sensori ja muude dioodidena kasutasin samuti käepäraseid 1N4005.
Ühenda ventilaatoriga paralleeli voltmeeter (tester piirkonnaga DC 20 V).
Reguleeri külma dioodiga VR1 täpselt selle punktini, kus ventilaatoril ilmub pinge (näiteks 0,1 V). Kui nüüd sõrmega sensordioodi puudutada (ainult korpust, mitte väljaviike) ja soojendada, peaks pinge kasvama mõnekümne sekundiga peaaegu 12 voldini.
Comment