Vs: 12V mootori pöölemiskiirus
Tundub, et keegi ei tea, et alalisvoolumootoril on kõige lihtsam kiirust reguleerida
1. Kasutad takistit (potekas). Mida suurem takistus, seda madalamad pöörded. Ainus puudus elektrikadu takistil ja momendi "pehmenemine"
2. Kasutad pinge muutmist. Klassikaline on elektritrell, kus siis vahelduvvoolu lased läbi türistori ja selle tüürnurka juhid potekaga. See meetod on kõige parem, kuna kadusi pole. Väiksem pinge, väiksemad pöörded, moment ei pehmene
3. Muudad ergutusvoolu. Siin voolu vähendamine tõstab pöörlemiskiirust, kuid vähendab momenti. Praktikas ei kasutata, kuid generaatorahelates küll. Ja selle meetodiga saad edukalt trelli puruks lasta tühijooksuga.
Praktikas piisab sul pinge järgi, kuna DC mootori momendikõver on üsna jäik (1 ja 3 teevad selle pehmeks - Momendi muutus avaldub suuremas liiruse muutumises).
Kui aga mingi väga täpne kiirusevahemikku vaja hoida siis kasutatakse automaatjuhtimissüsteeme - kas on mootoril järgi tahhomeeter (suvaline püsimagnetitega DC mootor samal võllil), või on rootoriahelas väike voolumõõteseade (tavaliselt shunttakisti, mootori vool on võrdeline mootori kiirusega) ja selle muutumisel muudad mootorile antavat pinget või takistust. Niimoodi saab väga lihtsalt teha püsikiirushoidjat. Kuskil kaugel lauasahtli põhjas on need skeemid kõik olemas, kuid usun, et leiad googlega need kõik ülesse.
Tundub, et keegi ei tea, et alalisvoolumootoril on kõige lihtsam kiirust reguleerida
1. Kasutad takistit (potekas). Mida suurem takistus, seda madalamad pöörded. Ainus puudus elektrikadu takistil ja momendi "pehmenemine"
2. Kasutad pinge muutmist. Klassikaline on elektritrell, kus siis vahelduvvoolu lased läbi türistori ja selle tüürnurka juhid potekaga. See meetod on kõige parem, kuna kadusi pole. Väiksem pinge, väiksemad pöörded, moment ei pehmene
3. Muudad ergutusvoolu. Siin voolu vähendamine tõstab pöörlemiskiirust, kuid vähendab momenti. Praktikas ei kasutata, kuid generaatorahelates küll. Ja selle meetodiga saad edukalt trelli puruks lasta tühijooksuga.
Praktikas piisab sul pinge järgi, kuna DC mootori momendikõver on üsna jäik (1 ja 3 teevad selle pehmeks - Momendi muutus avaldub suuremas liiruse muutumises).
Kui aga mingi väga täpne kiirusevahemikku vaja hoida siis kasutatakse automaatjuhtimissüsteeme - kas on mootoril järgi tahhomeeter (suvaline püsimagnetitega DC mootor samal võllil), või on rootoriahelas väike voolumõõteseade (tavaliselt shunttakisti, mootori vool on võrdeline mootori kiirusega) ja selle muutumisel muudad mootorile antavat pinget või takistust. Niimoodi saab väga lihtsalt teha püsikiirushoidjat. Kuskil kaugel lauasahtli põhjas on need skeemid kõik olemas, kuid usun, et leiad googlega need kõik ülesse.
Comment