Kui see on Sinu esimene külastus, siis tutvu
palun korduma kippuvate küsimustega klikates selleks ülal asetseval lingil. Enne uue postituse lisamist pead Sa registreeruma.
Postituste lugemiseks vali meelepärane foorum allpool olevast nimekirjast.
Teade
Collapse
Foorumi reeglid.
Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
Kui väga õhukest kasutada, siis peab kapton teibiga A4 külge panema printimise ajaks. Esimene katsetus jäi mul printerisse kinni kuna oli liiga õhuke.
Mõnel paberil on see rasva kiht ülipaks peal. Siis tasub WC-paberiga üleliigne maha hööruda, et printerisse ei satuks seda. Ja liiga paks rasva kiht jätab ka rajad kuidagi krobeliseks.
Ja veega pole üldse mõtet leotama hakata, kuna see paber niikuinii vett ei ima.
Soldermaski saab teha mingilmääral ka UV tundlikku plaadiga. Ilmutus-söövitus-ilmutus. Peal olev lakk jääbki soldermaskiks.
Endale meeldib küll ainult UV lahendus, mis alati töötab. Siin oleks tegelt võind rajad paksemad teha.
2x kallim plaadi hind on seda küll väärt et ei peaks midagi nühkima/poleerima ega närveldama. Massiliselt on ka lihtsam teha.
Proovsin tinapasta ka ära. Kolbi ei pea kätte võtmagi. Süstlaga väiksed kogused tina ja smd -d peale, minutiks 240kraadi ahju ja valmis.
DIP jms on muidugi käsitsi kolviga.
Kui massiliselt toota, siis peaks ka stencili tegema.
Tellisin ka siukse topsi, kui viitsin katsetan kunagi.
Ei tea küll kus konks on aga mul ei jää kübetki toonerit plaadi külge, ka isegi seda sinist spetspaberit kasutades.
Ma ka kunagi sain suure purgitäie jootepastat, tööstuses see niiöelda avamise aeg oli täis, iseenesest oli ta tegelikult alguses täiesti sarnaste omadustega, nagu äsja avatud tops. Vedeles mul miski aja kinni keeratud kaanega, aga miski poole aastaga või nii muutus ikka suht tahkeks ära juba, st pikalt neid jootepastasid hoida ei kannata, seega suuremat kogust pole mõtet varuda, kui aegajalt nokitsemiseks kasutada. Vaatan sul seal plaadil SMD takade vms vahelt rajad läbi viidud, on tegu 0805 mõõduga? Ma siiani ei ole söandanud 0805 vahelt radadega läbi pressida, aga vaadates sinu plaati, siis peaks ära proovima siiski. Mul muidugi lihtne triikimismeetod tavalisele plaadile, aga hetkel on muidu suht peened plaadid rahuldavalt välja kukkunud.
Jep 0805 valisin millega alati teen, paras suurus, et mugav toimetada. Rada mis sealt vahelt läheb näitab mul programmis 0,2mm. Järgmised kõige peenemad on 0,3mm.
Tinapastat võib olla võimalik elustada, kui sinna fluxi segada. Külmkapis tuleb hoida.
Ma seda plaati vist liiga palju loksutand, kui üksik rada, siis peenem kui peaks olema. Radade vahel liigapalju tühja ruumi. Padid võiks ka vabalt suuremad olla.
Iga järgmise plaadiga jälle targem
Hiljuti avastatud, et üliodava hiina tooneriga saab laserprinteriga olulisemalt tugevama prindi. Ilmselt on tahmakuulid jämedamad. See sobib hästi näiteks 1mm radade ja suurte söövitamatta aladega plaadi ideaalseks valmistamiseks triikimise meetodil. Samas 0,5 mm sammuga kivi radade jaoks ei sobi see üldse. Selle plaadi valmistamiseks tuli Canoni originaal tooner tagasi panna ja rajad seada kivi all 0.15 mm . Sellisel juhul võib aga suured söövitamatta alad auklikud tulla. Odava tooneriga ei saanud rasvasele paberile trükkida. Peale ebaõnnestunud katset tuli printerisse sööta kümmekond lehte valget paberit, et printer puhastada liikvele läinud tahmast. R kioskis enam seda Vene ajakirja ei müüda, mida kirjeldan oma eelmises selle teema postituses. Nüüd saab sealt mingit Vene terviseajakirja õhemate lehtedega, mida enamjaolt õnnestub läbi laserprinteri toppida kui esimene serv mõne sentimeetri ulatuses väljapoole tagasi murda. Ka selle paberiga ei ole mingit kriidijama. Kui kellelgi tulevad vahel rajad auklikud on see ainult rasvadest puhastamise probleem.
Olen oma protsessi tsüklitele lisanud veel enne ringikujulist karestamist 800 liivapaberiga atsetooni pesu. Pärast ringikujuliste liigutustega karestamist veel atsetooni pesu. Seejärel siin kunagi kirgikütnud märja lehtpuu tuhaga ringikujuliselt nühkimine (aluseline ja mehhaaniline pesu). Siis pesu kraaniveega ja enne kuivatamist destilleeritud veega pesu.
Selle kõige tulemusena on mul siin olemas täiesti veatu plaat.
Lisan, et tegelen taolise asjaga ainult puhkuse ajal ja ei kavatse kuidagi sammu pidada elukutseliste elektroonikutega .
Mina olen trükkplaadi pesuks kasutanud pesupulbrit - noaotsatäis pesupulbrit ja mõni tilk vett, ning hõõrun sellega plaadi puhtaks. Plaati veega pestes on näha kas plaat sai puhas või mitte. Pärast kuivatan.
MINULE EI MEELDI KUI MÕNINGAD ISIKUD MINU POSTITUSI MUUDAVAD,
KUI POSTITUS EI SOBI SIIS PALUKS SEE KUSTUTADA !
Ei hakka uut teemat tegema. Ma ei otsi konkreetselt midagi. Küsin pigem, kuidas teised teevad plaate.
Kui siin on veel isetegijaid.
Teab keegi äkki, kas eestis tõesti keegi ei müü trükkplaadi kile, seda UV fototundlikku, mida trükkplaadile liimitakse.
Tellisin UKst, aga millal see tuleb.
On olemas juba tundliku kilega kaetud plaadid.
On keegi kasutanud neid?
Ma pole veel ühtegi plaati selle kilega või fototundlikku plaadiga teinud. Kõik selle hiina kollase paberiga või siis reklaampaberiga ja laserprinteriga. Aga tahaks proovida.
Kas juba eelnevalt kaetud plaat on parem, kui ise kleebitav variant? Parimal juhul oleks vaja laminaatorit, mida mul pole, või siis head kummist rulli. Et kile mullideta plaadile kleepida, mõned kleebivad vee all. Siis pidi hea tulemus olema.
Kasutasin plaate, mis olid juba ostes UV kilega. Suurim probleem on leida sobiv valgustamise aeg ning tagada seda, et šabloon oleks ideaalselt vastu plaati. Plaadid on veidikene kõverad ja kui sa lõikad seda parajaks, läheb see veel kõveramaks. Selle tõttu tulevad rajad udused ja mitte nii kontrastsed.
Nujah, isetegemise rõõmud.
Hiina värki olen vaadanud, JLCPCB ja muud, kõik nagu tore, aga saatmise hind on suht krõbe (10-30 euri, tigupost isegi suht krõbe) ja see nullib selle odavuse minu arust. Ei tule kudagi nende kiidetud 2$ eest 5 plaati.
Lisaks, tehakse neid plaate minimaalselt 5 tk, aga mul vaja 99.9% juhtudest ainult 1 neist.
Ülejäänud 4tk prügisse?!
Sellepärast pelgan. Masstootmist pole mul, kõik endale. Hobikorras.
Siiamaani olen teinud selle kollase hiina paberiga (üheltpoolt libe, teisest karedam), aga jama selles, et tooneri paksus / tumedus kõigub, isegi kui seadetest panna maksimum tumedus.
Ja mõned rajad augulised ja tuleb tinaga üle katta. See teeb vahest plaadi koledaks.
Ootan seda kile, tuleb, siis proovin ära. Sportlik huvi.
Aga hiina tootja proovin ka ära. Teen mingi suurema ja keeruka plaadi / projekti ja tellin ära.
Pole kordagi tellinud. Huvi on.
Mina olen teinud sinise kilega, kunagi Eestist ostsin. Muidu hea teha sellega aga see triikimise aeg peab olema suht täpne - muidu “sulab” printeri tahm laiali kui liiga kaua kuumutad. Ja kui vähe kuumutad siis ei jää kõik rajad plaadile.
Triikimisel olen tavalise A4 paberi kile peale asetanud triikimise ajaks, et triikraud paremini libiseks.
Söövitada meeldis kõige rohkem raudkloriidiga aga seda pole viimasel ajal näinud väga müügil.
Üks näide kui liiga kaua kuumutades raja servad lainetama hakkavad:
Söövitada meeldis kõige rohkem raudkloriidiga aga seda pole viimasel ajal näinud väga müügil.
Tartus oli Aleksandri tänavas Chem-Lab. Sealt sai raudkloriidi tellida.
Tellisin, oodake, ootasin.
Lõpuks läksin vaatama - olid ära kolinud.
Vanasse Füüsika Instituudi hoonesse, 5. korrus.
Vabandasid ja nädala pärast oli 0,5 liitrit kohal.
SEALT SAAB!
Pudel läks uude Physicumi kasutusele.
Sai vist vale pilt jah. Aga ma mäletan, et sinise kilega jäi samamoodi kui liiga kaua või liiga suure kuumusega tegid. Või sai printimisel liiga tume (paks kiht)? Kuidas ise printinud olete? Kas printeri sätted kõige tumedama peal?
Comment