On soov teha ledidest suunatuled (oranz) ja pidurituli (punane) mootorrattale, elektrisüsteem on 13,5-16V/5-9A 5000rpm. Küsimus: mida tuleb arvestada, et pikendada ledide eluiga, milliseid lede kasutada, millised takistid vahele, millise korpuse sisse ledid kinnitada (niiskusekindel?), kannatavad põrutamist (kukud korra, ledid põruvad tolmuks). Poest sellise kujuga tagatuld ja suunatulesid ei leia, seega tuleb ise ehitada. Kas ledidega on üldse mõtet jamada?
Teade
Collapse
Foorumi reeglid.
Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
See more
See less
Ledidest tuled
Collapse
X
-
Kui teeksin teeksingi LEDide peal, tuleks nad panna jadamisi, täpsemalt ei ole arvutanud.
Niiskuskindel korpus oleks ju päris hea.
Ja ei põru nad tolmuks ühti.
;D Ledid võiksid olla keskel heledad (läbipaistvad)ja äärtes läbipaistmatud.Seda selleks, et paremini oleks näha igalt poolt.transistor[ätt]starline[punkt]ee
-
Kas ledidega on üldse mõtet jamada?
kannatavad põrutamist (kukud korra, ledid põruvad tolmuks).
kui ledid on jadastikku, üks led lühistub jääb teistele rohkem voltaget mida tarbidaKas tervitada saab vä?
Comment
-
Minuteada tekitab ta ka rohkem katkestuse.
Aga ned LEDid ei põle just naljalt läbi.
LEDid on kõvasti vastupidavamad kui lambid.
Ja kui üks LED läbi läheb siis kustub kogu see ahel.
Samas ma usun, et ühes tules on rohkem ahelaid kui üks, sest muidu jääb kas LEDidest väheseks või saavad nad kõik läbikõrbemise rõõmu.transistor[ätt]starline[punkt]ee
Comment
-
Lisaks veel niipalju et LED'i eluiga sõltub tunduvalt vähem sisse/väljalülitamistest kui hõõglambil. Võiks lausa öelda, et ei sõltugi. Vool peab loomulikult jääma lubatu piirile. Äkki oleks parem panna ette väikeseoomiline kaitsetakisti?- Vend Hieronymus tunneb Motorola toodete nimekirja kõige paremini, las tema ütleb.
- Motorola poolt loodud kiipide hulgas ei ole teda üles tähendatud. - Tähendab: ta on Intelist!
Comment
-
Et saada ideaalvarianti, tuleks ikkagi takistid ette panna. Tegin autosse kolmnurga ja proovisin ilma takkideta- 12,6 V juures põlevad normaalselt, kui aga mootori käivitad, siis annab gene juba üle 14 voldi ja kõige nõrgem diood ahelas andis otsad. Samas aga kui pinge langeb alla 12 v, siis dioodid praktiliselt kustuvad. Peale seda kui olin takid ette ühendanud, seda jama enam ei olnud. Nii et takisti ees on igal juhul kasulik (kaitseb ja ka stabiliseerib mingil määral).ehh... andrjusa
Comment
-
Yhel sõbral on tehtud led'idest jalgrattale tagatuli, asi kärab täiega. Seal on umbes 10 led'i(~20 eeq tk), millest 6 on otse ja 2 yhele poole küljele ja 2 teisele poole. Led'id on jadamisi 2-kaupa ja toidetakse stabiliseeritud 6v pingelt. (tal on seal veel mingi kontroller värk a see on advanced stuff juba). Kõik led'id on eriti heledad isendid. Ja minu arvates rohkem ei tohigi panna, pimestama hakkab...
Led'ide eluiga on ligikaudu lõpmatus, kui neid lubatud tingimustel ekspluateerid. Kui muidugi üle pingutad, siis sureb ruttu.
Valgusvihu laius ei ole probleem, sest sul on seal mingi karp ymber, mis jaotab valgust... Ja see annab kaa niiskuskindluse... Led on õnnex nii lollikindel lahendus, et ei taha mingeid erilisi tingimusi... Niikaua, kui kõik muu vastu peab ja sa teda just väga ekstreemselt ei kohtle, st tema kuju füüsilise muutmise kallale ei kipu, ei tohiks ka midagi juhtuda... mingi niiskusega võid midagi muud sisse põletada...
Niisiis minupoolne sooovitus:
1) stabilisaator, mis stabiliseerib mingi 2-3 volti allapoole minimaalset pinget. (mingi varu peab olema, muidu need asjad ei taha töödata...). Sobib mingi muudetava pingega integraalstabikas, ntx LM315(ca 15 eek tk). 12 voldi korral (kui pinge teoorias langeb mingi 10 kanti kaa ja sa tahad, et siis ka led'id põleks) stabid ntx 8 voldi peale maha. Skeemi leiad LM315 datasheedilt.
Ja sellele kivile on lihtne pookida juurde ka nuppu (kuna ta ongi muudetava pingega), kust saad vajadusel heledust maha(mitte juurde!!!) keerata.
NB! ülejäänud pinge jääb lm315 peale ja läheb soojuseks, st kindlasti peab sel mingi radikas all olema, kuhu soojus läheks
2) led'id ja eeltakistid. Tavalised led'id on 1,5 voldi omad, eriti heledaid on ka 2v omasid. Paned neid paar tükki järjest, et kogupinge jääks mitte üle kolmveerandi toitepingest. Järjest peavad olema ühes ahelas kõik samasugused led'id.
3) ülejäänud pinge jääb veel takistile, mis iga ahelaga järjest on ühendatud.
Kui siis tahad teha mitu ahelat(pidur, gabariit), on variante mitu:
1) üks stabilisaator lm315 ja sinna taha kõik ahelad. Eeldab suuremat ümberyhendamist, tuleks se lm315 panna kuskile lülitist ettepoole, et kõik pinged oleksid stabitud ja samas esitule voolu ei tohi sealt läbi lasta, see on liig suur ja seda ei ole ka mõtet stabida allapoole.
2) igale ahelale oma lm315. Lihtsam, kuid kallim variant, sest lm315 maxab 15 eeq. Teed asja valmis ja ühendad niisama lambi asemele
Loodan, et saad siit kirjast naca vastust, kuidas võiks lahendada. Variante on palju, use your imagination.
Comment
-
LEDi heledus sõltub VOOLUST, mitte pingest. LED vajab püsivoolu, mistõttu ideaalne variant oleks suur pinge koos suure eeltakistiga või siis voolustabilisaator. Soovitan otsida netist voolustabilisaatori skeem (äkki saab ka 7905ga teha, ei tea) ja teha siis 20mA voolugene. Pinge kuskil 8V seega saaks panna 2*4 LEDi. Kui valid õiged LEDid on heledust enam kui küll. Idee selles, et kui üks haru kukub, jääb teisele 20mA, mis on veel lubatud. Aga võid ka igale harule oma voolustabi panna, 7905 väikeses korpuses maksab kopikaid.
Comment
Comment