Teade

Collapse

Foorumi reeglid.

Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
See more
See less

algaja soob head nõu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Kellaaeg
  • Show
Clear All
new posts

    algaja soob head nõu

    Tere

    Mõtlesin, et oleks viimane aeg lõpuks ometi jootmine ära õppida. Kahjuks puuduvad mul selleks vajalikud vahendid. Mida oleks mul tarvis soetada, et saaks vaikselt harjutama hakata.

    Ilmselt oleks mõtekas esimeste tööde seas mõnda konstruktorit proovida. Millist soovitate? Ise vaatasin, et Vellemani K4003 tundus päris huvitav ja piisavalt lihtne...

    Ette tänades
    jJanno
    jjanno@yahoo.com

    #2
    Alguseks soeta mõni jootekolb. Kui trükkplaatidega piirdud siis vast 40 W on piisav. Kolvi puhul pööra täheleapanu toitejuhtmele. Kui see on jäik siis võib arvata, et ta üsna ruttu murdub kuskilt või läheb keerdu. Pehmem juhe on seepärast parem, et ta ei kipu nii ruttu keerdu minema.
    Kuna nö moodsad kolvid on juba valmis otsikuga, siis ei pea selle otsiku ettevalmistamisega aega viitma. Samuti pole seda vaja viilida, ega kraapida, kuna see võtab tal maha selle kihi, mis on tehases tekitatud. Peale selle kihi eemaldamist ei kesta otsik enam kaua. Tina puhul peaks jälgima, et mingi päris suvalise jamaga tööd ei teeks. Ise saan kampoliga hakkama ja jootepastat ei kasuta. Osadel on vastupidi. Kuna ma just tihti ei tegele jootmisega siis ei tea millist meetodit eelistada.
    Jootmise puhul peab enne pindade tinaga katmist oksiidikihi eemaldama. Vase puhul ei ole see suureks probleemiks. Alumiiniumi puhul aga küll. Selleks tarbeks on ka vastav keemia välja mõeldud. Kuna endal pole juhust olnud seda kasutada siis ei oska jällegi nõu anda. Kui pind on lakitud (mingi mähisetraat ntx) siis võib sealt lakki eemaldada aspiriini abil. Paned tableti lauale, traat sinna peale ja siis kolviga kuumutad. Tekib küll megatoss ja see haiseb ka, aga traat jääb terveks ja lakk tuleb maha.
    Kui mingit suuremat pinda joodad siis jälgi, et kogu pind oleks ühtlaselt kuum, muidu ei saa kogu pinda tinaga katta.

    Comment


      #3
      kas keegi äkki viitsib seda keemia poolt valgustada? just huvitab alumiiniumilt oksiidikihi maha saamine (tean enamvähem kuidas seda peale saada - korpuste puhul abiks) kuid mahasaamise vastu pole kunagi huvi tundnudki. samas aga oleks mingi hetk ehk vaja just alumiiniumist ning tinutatud ühendustega korpus teha võimendile.

      ning see aspiriini asi kah, mis toimeained seal aspiriinis siis on mis laki ära söövad kuumutamisel ning kas see on ikka stabiilne kontakt pärast? jämedamate traatide puhul olen tavaliselt ikka mehhaanilist laki eemaldamist kasutanud. peenikestemal traatidel on nagunii selline lakk mis kuumutamisel ära haihtub.

      Comment


        #4
        Kui aspiriiniga midagi puhastad, siis hoia
        tema MÜRGISTEST aurudest eemal.Ning alumiiniumilt oksiidi-
        kihi eemaldamine ei ole nii lihtne, kui paistab.
        Sa võid selle maha saada, aga poole sekundi pärast on see
        õhu tõttu jälle peal.Võib kasutada spets. vahendeid.

        Comment


          #5
          Aspiriin puhastab lakikihi täitsa korralikult ära.Kui pärast midagi külge tinutad, siis jääb pidama küll.
          Aurude kohta niipalju, et neid sisse hingata ei ole igal juhul tervislik (aken soovitavalt lahti) ja aspiriini aurud on lihtsalt nii ebameeldivad.
          Kui oled algaja siis soovitused:
          1) Hoia omal vôimalikult suurt kehapinda kaetud riietega (tuliste tinatükkidega on ikka väga valus saada )
          2) Kui siiski juhtud ennast pôletama, siis pane panthenooli peale (kohe!!!!) vôi hôôru kohta niiske seebiga
          3) ära detaile liiga palju kuumuta (need ütlevad lihtsalt üles ja trükirajad vôivad lahti tulla)
          4) ära lase kassi ega koera sooja jootekolvi lähedusse( vôib suht halenaljakalt lôppeda kodulooma jaoks)
          5) ära pane liiga palju tina (seda otseses ja ka kaudses tähenduses )
          6) Jootekolvi ots ei tohi olla liiga kuum, muidu oksüdeerub see ots kiiresti ära.
          7) Kindlasti lülita tinutatava asja toide välja !!!!!!!
          8 ) Pärast jootmist pese käed puhtaks !!!

          Meistriks saab ainult harjutades. Soovitan alustada vanade asjade lammutamisest ja korralikust detailide mahajootmisest plaadi pealt (nii et neid kasutada saaks)

          Vaske saab puhtaks kôige tavalisema kampoliga.
          Alumiiniumi jootmiseks on olemas (vist) spetsiaalne tina, mis sisaldab ka tsinki
          Elu on nagu lintmakilt muusika kuulamine. Mida lõpupoole, seda kiiremini hakkab linti äraandev ketas pöörlema...

          Comment


            #6
            Mis aine aspiriin on? See aine on askorbiinhape.

            Comment


              #7
              Pehmejoodistega (tina-plii joodis) kasutatakse räbustina (aine või lahus mida kasutatakse kuumenenud joodetava pinna kaitsmiseks oksüdeerimise eest)1. soolhapet- tsingi ja tsingitud raudpleki jootmisel. 2. kloortsinki (saltserit)- kõikide metallide (peale alumiiniumi) jootmiseks pehmejoodistega. 3.kampolit (pulbrina või piirituslahusena)- vase,raadio ja elektriseadmete jootmisel.
              Alumiiniumi jootmisel kasutatakse räbustina segu: 3 osa puuõli, 2 osa kampolit ja 1 osa kloortsinki.
              See on põhijoontes. Kasutusel on veel muid pastasid, lahuseid ja happeid.

              Comment


                #8
                Mis aine aspiriin on? See aine on askorbiinhape.
                Tôesti, kaasajal apteegis müüdavad igasugu pohmakaravimid (mida sageli kutsutakse aspiriiniks)ei kôlba
                tuleb küsida kôige tavalisemat aspiriini, seda, millega vene ajal raviti, kuigi seda on suht raske saada
                Elu on nagu lintmakilt muusika kuulamine. Mida lõpupoole, seda kiiremini hakkab linti äraandev ketas pöörlema...

                Comment


                  #9
                  ...ning see aspiriini asi kah, mis toimeained seal aspiriinis siis on mis laki ära söövad kuumutamisel ning kas see on ikka stabiilne kontakt pärast?....
                  aspiriin on atsetüülsalitsüülhape + veidi täiteaineid, mis tabletti koos hoiavad.
                  pakun, et lakki ei söö ära mite hape vaid siiski kuumus ja
                  hape on vajalik selleks, et traadiotsa oksüüdist puhtaks teha.
                  kontakti stabiilsusest: mina olen peale aspiriinitableti peal puhastamist lahustiga niisutatud vatiga traadiotsa üle tõmmanud. need poolid, mida ma ca 15a tagasi teinud olen ("n.n. soome hääle ja värviblokkides"), töötavad siiamaani.

                  ps.
                  to velts: askorbiinhape on C-vitamiin.
                  GSM: 5039624

                  Comment


                    #10
                    Nõustun vtl-ga. Märkus õige. Panin jah esimese hooga pada.

                    Comment


                      #11
                      jjannole: jootmisest ja tinutamisest veel...
                      jutt on sujuvalt alumiiniumi jootmise tehnoloogiale ja vahenditele üle läinud. :P
                      asjalood on tegelikult sellised, et alumiiniumi jootmist läheb elektroonika juures üliharva vaja ja sellega pole mõtet oma pead vaevata.
                      enamus tööd piirduvad vasktraadi või tinatatud vasktraadi jootmisega.

                      nagu sa juba tead, on sul vaja jootekolbi, tina ja kampolit.
                      kõige mugavam on kasutada spetsiaalset tinatraati, mida on kõige mugavam doseerida. jootmiseks mõeldud tinatraadil on küll kampol juba sees, aga hea on, kui kampolit on ka tükikestena kõrval käepärast võtta. (vt. allpool)

                      harjutamiseks alusta juhtmete jootmisega klemmide (lülitite, kontaktide) külge.
                      puhasta juhtme ots isolatsioonist. traat peab olema puhas ja haljas, muidu ei võta ta tina külge.
                      (oksüdeerunud traat tuleks enne kõige peenema liivapaberi või noaga õrnalt kraapides puhtaks teha. jälgi, et selle käigus ei vigastaks juhtmekiude, muidu võib juhe sealt hiljem murduda. väga peenikese traadi korral (poolide kerimine) võib kasutada ülalkirjeldatud aspiriiniga puhastamist)
                      vii kolviotsaga juhtmele pisut kampoli. seda võid teha ka nii, et asetad traadiotsa kampolitükile ja tõmbad korra kolviga üle traadi.
                      (mõned lahustavad kampolit piirituses ja kannavad seda pintsliga jootekohale. maitseasi. mulle meeldib tükis kampol rohkem. ei kleebi ja määri nõnda.)
                      seejärel võta kolviotsale veidi tina ja kanna see ühtlase kihina traadiotsale hõõrudes kolviotsa vastu traati edasi-tagasi. kui traadiots on puhas, võtab see kergelt tina enda külge.

                      analoogselt tinuta üle klemm, mille külge juhe läheb.

                      aseta ületinutatud traadiots klemmi peale. kui klemmil on auk, siis pane juhtmeots august läbi. veendu, et saad juhet tinutamise ajal kinni hoida (juhe läheb teatavasti kuumaks)
                      vajadusel kasuta pintsette või näpitsaid.
                      võta kolviga tina ja kanna see jootekohale. kuumuta jootekohta nii palju, et tina on ühtlaselt kogu jootekoha ulatuses sulanud ja katab kogu jootekohta. jälgi, et jootekoht üle ei kuumeneks ja juhtme- ning klemmi isolatsioon sulama ei hakkaks. ebaõnnestumisel lase jootekohal kõigepealt maha jahtuda ja proovi siis uuesti.
                      kui tunned, et tina "ei hakka külge" või "ei voola", võid kolviotsaga jootekohale veel veidi kampolit kanda. parem pisut rohkem kampolit, kui vähem. liigse kampoli saad hiljem eemaldada (vt. allpool)

                      hoia jootekohta *absoluutselt* liikumatuna kuni tina on tardunud (läige kaob). kui jootekoht tina tardumise ajal liikus, tekib n.n. "külm joode", mis on üks kõige vastikumaid veakohti üldse - kord juhib elektrit - kord ei juhi. külma joote tunned ära ka sellisest matist, "murtud-krobelisest" ja "rabedast" liitekohast.

                      korralik jootekoht on sileda pinnaga, tina on ühtlaselt jaotunud kogu jootekoha ulatuses ja joodetavad detailid üleni tinaga kaetud.
                      halb joode on selline, kus tina on ühe punktina ja joodetavad detailid on kaetud ainult ühelt poolt. selline jootekoht võib kergesti lahti tulla.

                      pärast jootmist võib jootekohalt liigse kampoli ära pühkida piirituses, atsetoonis või nitrolahustis niisutatud vatitükiga.

                      tihti on traat ja klemmid eelnevalt juba üle tinutatud. sellisel juhul poleks ülalkirjutatud ületinutamise protsessi justkui vaja, aga kui tinutatav detail on veidi vanem ning oksüdeerunud, on siiski kindlam need korra üle tinutada, et olla kindel, et need korralikult tinaga nakkuvad ning jootekoht jääb kvaliteetne.

                      kui traadi tinutamine "käpas on", võib asuda trükkplaatide jootmise juurde. põhimõtted on üldiselt samasugused: asetad detaili jala läbi trükkplaadi augu ja kannad tina ühtlaselt jootekohale. kuna elektroonikadetailid võivad liigse kuumutamise mõjul rikneda ning trükkplaadirajad aluse küljest lahti tulla, ei tasu ühte kohta mõttetult kaua susserdada.
                      raadiodetailide jalad ja "konstruktorite" trükkplaatide jootekohad on üldiselt juba tinaga kaetud ja neid eraldi üle tinutada pole vajadust - tina nakkub niigi kergesti.
                      isetehtud trükkplaadi vaskrajad võib enne tinutamist kõige peenema liivapaberiga üle lihvida ja õhukese tinakihiga üle katta - see kergendab oluliselt monteerimist.
                      GSM: 5039624

                      Comment


                        #12
                        Ärge reklaamige siin saltserit. Selle jäägid (aurud tinutamisel)suudavad lühikese ajaga hävitada trükiplaadi ning detailide jalgade pindmise kihi. Nädalapärast on plaat hall juppide jalad rohelised. Saltseriga jootmisel tuleb jootekoht pesta veega neutraliseerida soodalahusega peale kuivatamist õlitada või värvida. Joota sellega tasuks ainult rauda. Samuti saab aspiriini asendada sidrunhappega. Ise joodan nikroomi niimoodi. Hais on samavastik.

                        Comment


                          #13
                          Nõus oravaga. Saltser kõlbab ainult tsingitud raudpleki jootmiseks. Peente mähise traatide puhastamisel mehhaniliselt võivad olla pahad tagajärjed . Ise olen kasutanud tiku leegiga laki kõrvetamist. Tuleb olla ettevaatlik, et ei sulata traati ära.

                          Comment


                            #14
                            Veel paar nippi:
                            - oksüdeerunud takitite vms jalgadele hakkab tina hästi peale kui neid enne näppude vehel hõõruda kuni näpud enam ei määrdu (biokeemilin e puhastus - mõjub tõesti!
                            - saltser jms happed ei sobi tõesti trükkplaadile - söövitavad kõik ära;
                            - pesu toimub piiritusega, kasutan selle pealekandmiseks vana tugevat hambaharja - keemia+mehhaaniline puhastus;
                            - Vend Hieronymus tunneb Motorola toodete nimekirja kõige paremini, las tema ütleb.
                            - Motorola poolt loodud kiipide hulgas ei ole teda üles tähendatud. - Tähendab: ta on Intelist!

                            Comment


                              #15
                              tikutulega kôrvetamist on hea kasutada ka juhtmete puhastamisel, kuhu sisse on topitud igasugust riidekiudu rohkem kui voolujuhtivat osa ,vist mehhaanilise tugevuse tagamiseks (vanasti olid sellised telefonijuhtmed, praegu kôrvaklapijuhtmed)
                              Elu on nagu lintmakilt muusika kuulamine. Mida lõpupoole, seda kiiremini hakkab linti äraandev ketas pöörlema...

                              Comment

                              Working...
                              X