Eesti vabariigi alul oli Võrus tegevad mitu gruppi, kes ehitasid üpris hästi keevitavaid aparaate. Üks selline sattus ka mu sõbrale. Aparaat on valmistatud üpris kultuurselt ja keevitus oli kvaliteetne. Ühel heal momendil hakkas sõber kurtma, et aparaat jukerdab. Proovisin - õige jutt. Pudrutab ja justkui voolu tuleb puudu. Sai üle kontrollitud Narva poolt sissetulev elekter ja otsitud mingit sisemist kontaktipuudust, aga viga ei leidnud. Nüüd said üle kontrollitud ka türistorid - töötavad. Kokkupanekul pudenes ühe türistori tüürelektroodi juhe juhtploki küljest lahti. See sai tagasi joodetud (kindlasti õigesse kohta) ja aparaat hakkas tööle. Ju see juhe oligi rikke põhjustaja olles katkestuses, ega ei kukkund varem pihku. Kuigi kahtlus jäi, et justkui ennem oli voolu rohḱem. Olen ka ise 10 mm raudplaate sellega 1,2 mm traadiga kokku lasknud ja seega on umbestäpselt meeles, milleks aparaat võimeline on/oli.
Asja skeem:
Türistore kasutatakse on/off lülititena, voolutugevust reguleeritakse primaarmähise väljavõtteid ümberlülitades. Jõudioodid/türistorid on 150 amprised, juhtelektroodile viivad dioodid olid (vist?) D226 tüüpi. RL1 Sulgub päästikule vajutades, L2 ei ole lihtsalt pool, vaid Vaz-klassikutelt pärit gaasi kummuteeriv klapp. Takistus klapil on umbes 30 oomi, aga töös lisandub ka mingi induktiivtakistus, mida ma ei oska hinnata. Kuidas antud skeemiga türistorid üldse avanevad, sellest aru ma ei saa, aga toimib!
Minu probleem: kuidas/mil viisil hinnata/välja mõõta, kas türistorid on maksimaalselt avatud? Sest mingi kahtlus närib hinges, et ei ole. Mõõtsin testriga nii keevituse kui tühijooksu ajal erinevaid pingeid, kuid siin on niipalju uitvoolusid, et ükski tulem ei tundu tõene.
Asja skeem:
Türistore kasutatakse on/off lülititena, voolutugevust reguleeritakse primaarmähise väljavõtteid ümberlülitades. Jõudioodid/türistorid on 150 amprised, juhtelektroodile viivad dioodid olid (vist?) D226 tüüpi. RL1 Sulgub päästikule vajutades, L2 ei ole lihtsalt pool, vaid Vaz-klassikutelt pärit gaasi kummuteeriv klapp. Takistus klapil on umbes 30 oomi, aga töös lisandub ka mingi induktiivtakistus, mida ma ei oska hinnata. Kuidas antud skeemiga türistorid üldse avanevad, sellest aru ma ei saa, aga toimib!
Minu probleem: kuidas/mil viisil hinnata/välja mõõta, kas türistorid on maksimaalselt avatud? Sest mingi kahtlus närib hinges, et ei ole. Mõõtsin testriga nii keevituse kui tühijooksu ajal erinevaid pingeid, kuid siin on niipalju uitvoolusid, et ükski tulem ei tundu tõene.
Comment