Teade

Collapse

Foorumi reeglid.

Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
See more
See less

Kaug- ja lähituli jalgrattale

Collapse
X
 
  • Filter
  • Kellaaeg
  • Show
Clear All
new posts

    Kaug- ja lähituli jalgrattale

    Seoses üha pimedamaks muutuvate õhtutega süvenes soov enda poolt ehitatud ja kolme hooaja vältel testitud süsteemi foorumi lugejate-kasutajatega jagada. Kuna elektriskeem on üsnagi algeline ja elementaarne (ajutised lahendused kipuvad ikka kõige pikemaks ajaks kasutusele jääma ), piirduks vaid põhimõttelise kirjelduse ja illustratsioonidega.

    Natuke projekti taustast.
    Suhteliselt aktiivse rattakasutajana (2000..3500 km aastas) liiklen küllaltki tihti Tallinna ja Harjumaa teedel ja sageli suhteliselt hilistel õhtutundidel. Olen märganud, et linnaliikluses pole suurimaks ohuks mitte mootorsõidukid vaid teised ratturid, kellest suur osa liikleb kahjuks üldse ilma tulede ja helkuriteta. Seetõttu on rattateedel (Vana-Narva maanteega külgnev rattatee) videvikus liikudes kokkupõrke oht suhteliselt suur - teineteist märgatakse alles mõnekümne meetri kauguselt ning siis algab põikamise suuna otsimine ja pidurdamine ... mis enamasti lõppeb õnnelikult ja vigastusteta.
    Neil ratastel, millel leidub esituli, on tavaliselt vaid üks tuli, mille asend on kompromiss valgusvihu kauguse ja teepinna valgustatuse vahel. Väljaspool asulat sooviks kasutada võimalikult kaugele valgustavat tuld, kuid samas ei tahaks samastuda ,,leede" ja ,,xeenone" kasutavate rollerijuhtidega .

    Sellest mõttekäigust ka järgnev lahendus:
    Click image for larger version

Name:	tuli.jpg
Views:	1
Size:	40,2 KB
ID:	873864
    Pildil nähtav esituli koosneb kahest osast, millest alumine (,,Lähituli") valgustab teed rattast kuni 5 m kaugusele ja ülemises leiduvad valgusdioodid kaugemale ja lõpmatusse.


    Kirjeldataval lahendusel poleks erilist mõtet, kui tulesid ei saaks mugavalt ning, mis peamine, kiiresti ümber lülitada. Selleks tõin lüliti leistangi parempoolse käiguvahetaja juurde.
    Click image for larger version

Name:	luliti.jpg
Views:	1
Size:	23,8 KB
ID:	873865
    Kummalgi lülitil on 2 asendit ning kasutusel on 2 erinevat tumblerit. Vasakpoolne (,,Sees-väljas") lülitab sisse nii esi- kui tagatule ning leiab rakendust videvikus asulavälisel teel liikudes. Eelistan loomulikku valgust, kuid teist sõidukit märgates saan ka ennast oluliselt nähtavamaks muuta. Parempoolne (,,Pooltuli - täistuli") lülitab esitule kaugtule osa välja ning muudab vastutulevad liiklejad palju sõbralikumaks . Kui autojuht vastab samaga, saan kindel olla, et mind on märgatud. Mõlema lüliti asendite paigutus on valitud teadlikult just selline nagu pildilt näha - kohtumisel teise sõidukiga saab mõlemad lülitid lükata leistangi suunas ühe pöidlaliigutusega. Täis- ja pooltule lüliti peab paiknema käele lähemal. Tumblerid on erinevad, kuna algselt lülitasin tulesid vaid sisse ja välja, täis- ja pooltule funktsioon lisandus hiljem.

    Ratta tagatule osa koosneb ühest pidevalt põlevast ja ühest vilkuvast tulest. Kogu süsteem saab toite 1,3 Ah 12 V suletud-pliiakust, mis kindlustab selle toimimise vähemalt viieteistkümneks tunniks. Laadimiseks tuleb aku siiski eemaldada ning laadija juurde viia, täiuslikumat lahendust pole jõudnud veel kasutusele võtta. Aku on paigutatud raami toru küljes rippuvasse tööriistakotti, kuhu mahub lisaks veel telefon, kui peaks kerget vihma sadama hakkama ...

    Tegelikult leidub lisavarustust rohkem, kuna läbin ühe sõiduga kuni 85 km vahemaid. Kõige praktilisemad asjad on 1,5 l joogipudeli hoidja ning pakiraamile kinnituv Koduextra-st ostetud 10 l mahuga veekindel kast (,,Storage box"), milles leidub veel kohvipaki jaoks ettenähtud hermeetiliselt suletav karp veekartlike asjade (rahakott, telefon, võtmed jms.) tarvis.

    Ootaks siis uusi mõtteid ja konstruktiivset kriitikat.
    viimati muutis kasutaja 6p45s; 27 m 2010, 23:24. Põhjus: sõnastus
    Hoiatus - muudan oma postituse sisu kuni 30 minuti vältel pärast postitamist.

    #2
    Vs: Kaug- ja lähituli jalgrattale

    kui pallju voolu see täis tuli tarbib?Kas Külmema ilmaga LED tuhmiks ei muutu?

    Comment


      #3
      Vs: Kaug- ja lähituli jalgrattale

      Voolu läheb kokku umbes 70 mA, valgusdioodid on kahe- (10 mm LED) ja kolmekaupa omavahel ja takistiga jada-ahelates ning ahelad omavahel paralleelis.

      Dioodid on suhteliselt odavad (paarkümmend krooni tükist) ja efektiivsus on vähenenud küll - mõned neist said kunagi ka korraks vastupinget. Temperatuuri mõju pole nagu täheldanud.
      Hoiatus - muudan oma postituse sisu kuni 30 minuti vältel pärast postitamist.

      Comment


        #4
        Vs: Kaug- ja lähituli jalgrattale

        Väga tore ettevõtmine. Ise tegin 2010 aasta jõgevatreffiks ühele võrrile kaug ja lähituled+tagutuli. Vooluallikaks oli masina enda magneeto, millele sai dioodisild järgi ja pingestabilisaatoriga pinge 5v peale. Esituleks läks üks vähe vingem pealamp(sellel oli 2 reziimi kus algul põles 4 Led-i ehk lähituli ja kaugtule jaoks lisandus veel 6 Led-i mis andis pärsi head valgust). Tagatuleks oli kõige odavam ratta tagatuli (3Led-i), mis on aga täielikus pimeduses väga kaugele näha helendava täpina. Lülitid on lahendatud sama süsteemiga. Ainuke asi mis endale ei meeldinud oli võrri originaal kuppel kuhu estituli tuli sisse suruda, mis vähendas tule effektiivsust, aga sellest hoolimata on tulemus hea.
        Kuidas juhtmemajandus lahendatud on? Ise ei suutnud ära peita kuna torude sisse panekuks oleks pidanud pilbasteks masina kiskuma.
        Emal oli kolm poega, kaks olid normaalsed ja kolmas oli elektroonik.

        Comment


          #5
          Vs: Kaug- ja lähituli jalgrattale

          Juhtmestik lookleb mööda raami, kinnitatud kaablisidemetega. Roolikannust alates kinnitasin käiguvahetaja trossi külge, et paindumine oleks võimalikult väike. Juhtmeks on tavaline 4-sooneline signalisatsioonikaabel.
          viimati muutis kasutaja 6p45s; 28 m 2010, 09:36. Põhjus: vale tross
          Hoiatus - muudan oma postituse sisu kuni 30 minuti vältel pärast postitamist.

          Comment


            #6
            Vs: Kaug- ja lähituli jalgrattale

            Müts maha !
            Mingi 5 aastat tagasi tegin omale süsteemi (isegi AK-se kirjutasin)
            Dünamo+dioodsild+konde+4NiMh akut ja pinge suurusjärgus 4.5-5.5V . Lisaks veel hunnik LEDe (ette ja taha) . Täitsa toimis ja laadis isegi Nokia telefoni. Aga kuna polnud asi mehaaniliselt suht hästi läbimõeldud, siis uputas vihmavesi "juhtkarbi " sisu ära. Ja läksin üle "tavalistele" LED lampidele.
            Ideid muidugi on taastada aga...Kust kohast saaks hea dünamo (või kuhu see panna), et see nii kapitaalselt ei pidurdaks ?
            Elu on nagu lintmakilt muusika kuulamine. Mida lõpupoole, seda kiiremini hakkab linti äraandev ketas pöörlema...

            Comment


              #7
              Vs: Kaug- ja lähituli jalgrattale

              Sellega seoses tuli 1 naljakas juhus meelde: Sõitsin tartus pimedas rattaga ringi (ma muidugi tulesid ei kasuta ja tänavalambid ka ei põlenud). Järsku vaatan kaugemalt nagu roller vms sõidab vastu. Läheb kaua aega mööda ja peaaegu minu juures juba, aga rolleri hääli polnud kuulda. Oli mingi teine hääl. Esituli oli hullem, kui mõne auto kaugtuli. Mööda sõitis, oli kõik selge. Jalgratas koos esitule ja dünamoga. See pidi alles võimas dünamo olema, et silmipimestav valgus vastu paistis esitulest. Või siis oli mingi mitme watine LED sinna pandud.

              Aga jh, ma kunagi sain poest hästi odavalt ratta tagutulesid 4 tükki. Panin siis ette ja taha ratta kummalegi poolele 1 tule, juhtmed külge, lüliti lenksule. Asi peaaegu töötas, aga täitsa töökorda ikka ei saanud, sest oli vaja neid tulesid ratta külge aretatud käru külge panna, et siis taarat vedada sellega XD

              Comment


                #8
                Vs: Kaug- ja lähituli jalgrattale

                Olen näinud kui ei eksi siis postikataloogis hobi ollus jalgratast, millel dünamo on rummu sees. Seda ei mäleta kas esi või tagarummus. Asja lahendust ja teostust tahaks lähemalt küll uurida,pole õnnestunud oma silmaga näha.OT. Tuleb meelde lapsepõlv kui sai ka dūnamo pandud vene rattale mille rehv oli nii kõver,et kui jõnks rehvist läbi käis ei puutunud dünamo vastu rehvi. Nii see tuluke siis peaaegu,et vilkus.
                Isegi kui ma eksin on mul alati õigus!

                Comment


                  #9
                  Vs: Kaug- ja lähituli jalgrattale

                  Väga asjalik! ise liigun umbes samasuguseid vahemaid rattaga aastas. Ka halvema ilmaga ja palju maanteel, mis tõttu olen juba mitu aastat mõelnud, et peaks lõpuks omale midagi sarnast aretama. Praegu on taskulamp ja taga punane vilkub tuli abiks olnud.

                  Comment


                    #10
                    Vs: Kaug- ja lähituli jalgrattale

                    Kunagi kui valged ledid veel "Aafrika" me jaoks olid aga korralikke akudrelle või siis nende akusid koos laadijatega juba liikus sai oma velole AEG 12v1,4Ah aku peale pandud, istub joogipudeli korvi kui valatult ja ei lahu sealt ilma peremehe abita.Juhtmed läksid kah sinna akusse autodel kasutatavad lapikud mammad, seega laadimine oli lihtne ja kiire. Kuna mingit head 12v halogeeni mis pooltuleks sobiks polnud siis oli lahendus 6,3v skaalalampides, neid oli hulgi käes ja eriti head olid tungsrami omad neil klaaskolb veidi pikergune ja seega hõõgniit kah mulle sobivalt rohkem tsentris. Ees oli kasutuses kaks helkuriga rattalampi kõrvuti. Muideks 6,3v skaalalamp töötab laetud akudrelli aku, s.o. 14V ja rohkem pealt väga eredalt, kuid kestab (ülla ülla) tõsiselt kaua. Väga tihti ma neid ei vahetanud ja kui üks kooles siis teine kestis.. Tegelikult pikka aega mul olidki need nii kaug- kui täistulena, sest valgustasid piisavalt tagamaks ohutu sõidu nii endale kui teistele, väga taeva ei kruttinud et oleks kedagi häirinud. Mingi hetk tekkis vajadus ka täistule järgi, mitte et need kaks lampi kuidagi kehvalt valgustaks vaid öösel maanteel sõites kippusid paljud autojuhid täistuledega kottima- ei lülitanud ringi. Olgugi et olen paremal ja aeglane on ikka vastik kui keegi silmamulku sulatab. Sai siis naljaga pooleks leistangile kolmas e. täistuli aretatud milleks veneaegne kandiline jalgrattatuli kus kinnituskõrv ära murdunud(nagu neil kõigil sest see silumiinist). Kuna see kinnitus selle tagumise korpuse külge ja oli suht kobakas siis viskasin selle minema ja jätsin ainult reflektori koos klaasiga mis oli ühes tükis. Aretasin sinna u. taolise kinnituse kui neil vilkuvatel tagatuledel, et vajadusel saaks eemaldada. Lasin reflektorile taha peale musta matti värvi et paistaks kui pisike lisatuli, muidu oli hõbedane. Valgusallikaks sai H1 12v 55W halogeen, mis suutis laetud akuga ühtejutti pea 20 min põleda (sai testitud). Lülitina jäi sama mis ennegi kasutusel, see mopeedi kolme asendiga plekist julla aga istus ilusti lenksule ja kontaktid olid kah head vasest plönnid. Ühes servas siis pool- ja teises täistuli keskel oli off asend. Ja oi kuidas nägu läks naerule kui said autodele kah vilgutada, et lase täistuled maha.
                    Nüüd enam sellist keevitus endaga kaasa ei veaks, aku võiks küll taolise jätta aga tuled paneks 100% ledid, saaks pikemad töötunnid ja rohkem efektiivsust.
                    Aga dünamo on kiiruse surm ratta puhul, sai varemalt nii ja naa proovitud, ikkagi on lihtsam mingit lisakilo vedada kui lasta dünamol unnata.
                    viimati muutis kasutaja prelude; 15 m 2010, 01:32.

                    Comment


                      #11
                      Vs: Kaug- ja lähituli jalgrattale

                      Tere.
                      Kuna teema praegusel ajal eriti aktuaalne, siis uurin, kas neid radikat vajavatele võimsatele LEDidele reflektoreid ka kusagilt saab? Oomipoes vahtisin neid stendil, aga neile ju nii keeruline mingit normaalset suunajat külge panna. Muidu sellised võimsad lambid oleksid üsna asjalikud.

                      Comment

                      Working...
                      X