Seoses üha pimedamaks muutuvate õhtutega süvenes soov enda poolt ehitatud ja kolme hooaja vältel testitud süsteemi foorumi lugejate-kasutajatega jagada. Kuna elektriskeem on üsnagi algeline ja elementaarne (ajutised lahendused kipuvad ikka kõige pikemaks ajaks kasutusele jääma ), piirduks vaid põhimõttelise kirjelduse ja illustratsioonidega.
Natuke projekti taustast.
Suhteliselt aktiivse rattakasutajana (2000..3500 km aastas) liiklen küllaltki tihti Tallinna ja Harjumaa teedel ja sageli suhteliselt hilistel õhtutundidel. Olen märganud, et linnaliikluses pole suurimaks ohuks mitte mootorsõidukid vaid teised ratturid, kellest suur osa liikleb kahjuks üldse ilma tulede ja helkuriteta. Seetõttu on rattateedel (Vana-Narva maanteega külgnev rattatee) videvikus liikudes kokkupõrke oht suhteliselt suur - teineteist märgatakse alles mõnekümne meetri kauguselt ning siis algab põikamise suuna otsimine ja pidurdamine ... mis enamasti lõppeb õnnelikult ja vigastusteta.
Neil ratastel, millel leidub esituli, on tavaliselt vaid üks tuli, mille asend on kompromiss valgusvihu kauguse ja teepinna valgustatuse vahel. Väljaspool asulat sooviks kasutada võimalikult kaugele valgustavat tuld, kuid samas ei tahaks samastuda ,,leede" ja ,,xeenone" kasutavate rollerijuhtidega .
Sellest mõttekäigust ka järgnev lahendus:
Pildil nähtav esituli koosneb kahest osast, millest alumine (,,Lähituli") valgustab teed rattast kuni 5 m kaugusele ja ülemises leiduvad valgusdioodid kaugemale ja lõpmatusse.
Kirjeldataval lahendusel poleks erilist mõtet, kui tulesid ei saaks mugavalt ning, mis peamine, kiiresti ümber lülitada. Selleks tõin lüliti leistangi parempoolse käiguvahetaja juurde.
Kummalgi lülitil on 2 asendit ning kasutusel on 2 erinevat tumblerit. Vasakpoolne (,,Sees-väljas") lülitab sisse nii esi- kui tagatule ning leiab rakendust videvikus asulavälisel teel liikudes. Eelistan loomulikku valgust, kuid teist sõidukit märgates saan ka ennast oluliselt nähtavamaks muuta. Parempoolne (,,Pooltuli - täistuli") lülitab esitule kaugtule osa välja ning muudab vastutulevad liiklejad palju sõbralikumaks . Kui autojuht vastab samaga, saan kindel olla, et mind on märgatud. Mõlema lüliti asendite paigutus on valitud teadlikult just selline nagu pildilt näha - kohtumisel teise sõidukiga saab mõlemad lülitid lükata leistangi suunas ühe pöidlaliigutusega. Täis- ja pooltule lüliti peab paiknema käele lähemal. Tumblerid on erinevad, kuna algselt lülitasin tulesid vaid sisse ja välja, täis- ja pooltule funktsioon lisandus hiljem.
Ratta tagatule osa koosneb ühest pidevalt põlevast ja ühest vilkuvast tulest. Kogu süsteem saab toite 1,3 Ah 12 V suletud-pliiakust, mis kindlustab selle toimimise vähemalt viieteistkümneks tunniks. Laadimiseks tuleb aku siiski eemaldada ning laadija juurde viia, täiuslikumat lahendust pole jõudnud veel kasutusele võtta. Aku on paigutatud raami toru küljes rippuvasse tööriistakotti, kuhu mahub lisaks veel telefon, kui peaks kerget vihma sadama hakkama ...
Tegelikult leidub lisavarustust rohkem, kuna läbin ühe sõiduga kuni 85 km vahemaid. Kõige praktilisemad asjad on 1,5 l joogipudeli hoidja ning pakiraamile kinnituv Koduextra-st ostetud 10 l mahuga veekindel kast (,,Storage box"), milles leidub veel kohvipaki jaoks ettenähtud hermeetiliselt suletav karp veekartlike asjade (rahakott, telefon, võtmed jms.) tarvis.
Ootaks siis uusi mõtteid ja konstruktiivset kriitikat.
Natuke projekti taustast.
Suhteliselt aktiivse rattakasutajana (2000..3500 km aastas) liiklen küllaltki tihti Tallinna ja Harjumaa teedel ja sageli suhteliselt hilistel õhtutundidel. Olen märganud, et linnaliikluses pole suurimaks ohuks mitte mootorsõidukid vaid teised ratturid, kellest suur osa liikleb kahjuks üldse ilma tulede ja helkuriteta. Seetõttu on rattateedel (Vana-Narva maanteega külgnev rattatee) videvikus liikudes kokkupõrke oht suhteliselt suur - teineteist märgatakse alles mõnekümne meetri kauguselt ning siis algab põikamise suuna otsimine ja pidurdamine ... mis enamasti lõppeb õnnelikult ja vigastusteta.
Neil ratastel, millel leidub esituli, on tavaliselt vaid üks tuli, mille asend on kompromiss valgusvihu kauguse ja teepinna valgustatuse vahel. Väljaspool asulat sooviks kasutada võimalikult kaugele valgustavat tuld, kuid samas ei tahaks samastuda ,,leede" ja ,,xeenone" kasutavate rollerijuhtidega .
Sellest mõttekäigust ka järgnev lahendus:
Pildil nähtav esituli koosneb kahest osast, millest alumine (,,Lähituli") valgustab teed rattast kuni 5 m kaugusele ja ülemises leiduvad valgusdioodid kaugemale ja lõpmatusse.
Kirjeldataval lahendusel poleks erilist mõtet, kui tulesid ei saaks mugavalt ning, mis peamine, kiiresti ümber lülitada. Selleks tõin lüliti leistangi parempoolse käiguvahetaja juurde.
Kummalgi lülitil on 2 asendit ning kasutusel on 2 erinevat tumblerit. Vasakpoolne (,,Sees-väljas") lülitab sisse nii esi- kui tagatule ning leiab rakendust videvikus asulavälisel teel liikudes. Eelistan loomulikku valgust, kuid teist sõidukit märgates saan ka ennast oluliselt nähtavamaks muuta. Parempoolne (,,Pooltuli - täistuli") lülitab esitule kaugtule osa välja ning muudab vastutulevad liiklejad palju sõbralikumaks . Kui autojuht vastab samaga, saan kindel olla, et mind on märgatud. Mõlema lüliti asendite paigutus on valitud teadlikult just selline nagu pildilt näha - kohtumisel teise sõidukiga saab mõlemad lülitid lükata leistangi suunas ühe pöidlaliigutusega. Täis- ja pooltule lüliti peab paiknema käele lähemal. Tumblerid on erinevad, kuna algselt lülitasin tulesid vaid sisse ja välja, täis- ja pooltule funktsioon lisandus hiljem.
Ratta tagatule osa koosneb ühest pidevalt põlevast ja ühest vilkuvast tulest. Kogu süsteem saab toite 1,3 Ah 12 V suletud-pliiakust, mis kindlustab selle toimimise vähemalt viieteistkümneks tunniks. Laadimiseks tuleb aku siiski eemaldada ning laadija juurde viia, täiuslikumat lahendust pole jõudnud veel kasutusele võtta. Aku on paigutatud raami toru küljes rippuvasse tööriistakotti, kuhu mahub lisaks veel telefon, kui peaks kerget vihma sadama hakkama ...
Tegelikult leidub lisavarustust rohkem, kuna läbin ühe sõiduga kuni 85 km vahemaid. Kõige praktilisemad asjad on 1,5 l joogipudeli hoidja ning pakiraamile kinnituv Koduextra-st ostetud 10 l mahuga veekindel kast (,,Storage box"), milles leidub veel kohvipaki jaoks ettenähtud hermeetiliselt suletav karp veekartlike asjade (rahakott, telefon, võtmed jms.) tarvis.
Ootaks siis uusi mõtteid ja konstruktiivset kriitikat.
Comment