Nagu mitmed varasemad teemad on näidanud, võiks siin pädevaid nõuandjaid küllaga olla. Küsimus selline, et kuidas saada alumiiniumi treimisel sile pind. Niipalju, kui ma katsetada olen jõudnud, siis terakasvaja muudab pinna ikka karvaseks. Kas lisaks lõikekiiruse tõstmisele veel midagi saaks teha. Näiteks määrida millegagi või suurendada/vähendada lõikenurki. Eriti karvane tulemus on keermestamisel, siis ei saa ka kiirust oluliselt tõsta. Ma katsetasin ise valatud alumiinium-jornidega (lähtematerjaliks vanad mootorikorpuse osad). Kas nt mootorikolbide sulam annaks parema tulemuse?
Teade
Collapse
Foorumi reeglid.
Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
See more
See less
Alumiiniumi treimine
Collapse
X
-
Vs: Alumiiniumi treimine
Kõigepealt on alumiinium sulamite treiteraplaadid sootuks teised kui terastele. Reeglina tume hallikat värvi, libeda pealispinna ja üsna terava lõikenurgaga. Kohati täpselt nii terava, et võid ka näppu lõigata; võib kasutada antud plaati plastiku või kõvemate kummidetailide treimisel.
Määrab ära tera tüüp, lõikenurk, asend tsentri suhtes, ettenihke kiirus ja detaili välimise pinna joonkiirus treitera suhtes.
Koorimise/töötluse terad ja viimistlusterad on erinevad. Kui asjad on paigas, tuleb läikiv pind; isegi võib tulla jooneline läikiv pind (et, läikiv ei pruugi alati ollagi sile).
Sama asi on keermepuuridega. Alumiinium sulamite masinlõikuri jaoks ettenähtud keermepuur on teine, kui terase oma.
Mina kasutan selliseid; mis sirge profiiliga, suhteliselt pika tööosaga, tihe hammastus on ainult otsal ja edasi tulevad vaid üksikud harvad lõikehambad.
Need survepudelites olevad lõikeõlid ei kõlba minumeelest kusagile. Kasutan teisi, suhteliselt vedelaid, vahel deflon jms määrdeomadusi parendavaid vedelikke.
Tähtis osa on ava läbimõõdul; olenevalt siis keermepuuri tüübist ja materjali tugevusest ja elastsusest. Juba alates 1 kümnendik millimeetrit (0,1mm/- ¤ 4-12mm avas) võib vahel päästa olukorra, kus võib murduda puur või ava jääb seest "karvane" vms. Elu on näidanud, et kalgim materjal soovib nõks suuremat ava.Nühi põllukivi palju tahad, teemantit tast ikka ei saa
-
Vs: Alumiiniumi treimine
Iga Al ei sobi treimiseks. Puhast alumiiniumi on pea võimatu treida. Asi lihtsalt on liiga pehme. Silumiin vms seda nimetadatakse on suti parem. Seega kui valad näiteks ise toorikud siis ära kasuta Al traati. Kasuta vanu korpusi (seadmete käigukastine jms.), kolbe, vene elektronika jahutusradiaatorid, veneaegsed suuremad potid. Treitav on veel kui lisada umbes 10% puhast alumiiniumi aga täpne kogus sõltub põhi materjalist. Kui aga juhtub pliivaba jootetina olema siis saad ka ise teha heade mehaaniliste omadustega sulami lisades puhtale alumiiniumile 25%(mahu järgi) tina. Lisaks väldib see rohke oksiidi tekkimist sulatamisel, Suurenenud tiheduse ja langenud sulamistemperatuuri (umbes 500C) tõttu hästi valatav eri kujuga vormi. Väheneb samuti soojuspaisumis tegur seega ei tõmba nii väga kokku jahtumisel. Ette tuleb vaadata et juhtumisi ei satu pliiga jootetina sisse, see põhjustab juba väikestes kogustes tina väljakihistumise.Modelleerimises ja tootmises kehtivad:
1. Avariikindel vooluring lühistab kõik teised.
2. Transistor, millel on kiiresti toimiv kaitse, säästab kaitset, sulades kõigepealt ise.
Comment
-
Vs: Alumiiniumi treimine
Veel üks nipp, unustatud, aegade hämarusest, mida tänapäeva enamus treialeid ei tea või ei kasuta.
Tuleb teha endale etalon. Minul on ta olemas ja käin seda vahel näitamas kui on probleeme.
Asi on imelihtne. Minul on ca 120x120x10mm terasest taldrik, millele on ühele poole täpselt tsentrisse keevitatud jäme teras silinder, mille abil on võimalik taldrik panna võimalikult jäigalt pinki, et valmistada pinnakareduse etalon. Siis: taldrik pinki, parajad pöörded peale, ots siledaks ning seejärel pöördeid ja automaatse ettenihke suurust kombineerides, saadki vajaliku detaili. Õige detail peaks välja nägema nii, et tekkiv vibratsiooni ala oleks kusagil 1/3 peal välismõõdu poolt vaadates.
Kui selline detail on olemas, on asjad juba imelihtsad. Kõrvutad etaloni treitava detaili pinnaga ja kohe on selge kus joonel parasjagu asud. Ning olenevalt sellest millist pinda on vaja näed koheselt kas pöördeid on vaja tõsta või langetada et saada sulle sobiv pind.
Üritan teha sellest lähiajal pildi, panna siia üles, siis on ehk parem aru saada, millest täpselt jutt käib...Nühi põllukivi palju tahad, teemantit tast ikka ei saa
Comment
-
Vs: Alumiiniumi treimine
Asi on tegelikult imelihtne...
Vali sobiv terik:
Ja sobiv lõikekiirus:
G-Wizard CNC Speeds and Feeds Calculator. The market leader used by 100,000+ CNC'ers at thousands of the leading manufacturers. Great for hobbyists too!
Üldisemalt:
*Mikrokristalliline või muud tüüpi võimalikult minimaalse pinnakaredusega kõvasulamterik
*Alumiiniumile sobiv tugevasti positiivne terageomeetria
*Sobiv terakate (ZrN või midagi eksootilisemat)
*Emulsiooni ära kasuta (positiivse geomeetria ja suure l6ikekiiruse puhul termoshoki ja pragunemise oht, sobival lõikekiirusel kannab laast soojuse minema)
Amatöörina olen neid leidnud odavalt Ebayst:
Buy and sell electronics, cars, fashion apparel, collectibles, sporting goods, digital cameras, baby items, coupons, and everything else on eBay, the world's online marketplace
Hädapärast saab ka HSS-iga hakkama, positiivne terageomeetria (esinurk >15), teemantkäiaga lõikepind võimalikult siledaks.viimati muutis kasutaja Tr2sa; 03 m 2010, 12:44.
Comment
-
Vs: Alumiiniumi treimine
Esmalt postitatud Tr2sa poolt Vaata postitustAsi on tegelikult imelihtne...
Vali sobiv terik:
Ja sobiv lõikekiirus:
G-Wizard CNC Speeds and Feeds Calculator. The market leader used by 100,000+ CNC'ers at thousands of the leading manufacturers. Great for hobbyists too!
*Mikrokristalliline või muud tüüpi võimalikult minimaalse pinnakaredusega kõvasulamterik
*Alumiiniumile sobiv tugevasti positiivne terageomeetria
*Sobiv terakate (ZrN või midagi eksootilisemat)
*Emulsiooni ära kasuta (positiivse geomeetria ja suure l6ikekiiruse puhul termoshoki ja pragunemise oht, sobival lõikekiirusel kannab laast soojuse minema)
Hädapärast saab ka HSS-iga hakkama, positiivne terageomeetria (esinurk >15), teemantkäiaga lõikepind võimalikult siledaks, emulsiooniks metanool.
Hea on keraamilie plaadiga terahoidja, terad ise on suht kallid aga pühapäevnokitsejale on ühe tera ost n.ö. investeering kogu eluks-see plaadike kulub ikka väga kaua aega kuni seda enam üldse kasutada ei saa. Hea asi on just terahoidja, seda saab kasutada erinevate plaatidega-kui vaja treid alumiiniumit kui vaja terast, vahetad ainult plaadikese välja! Alumiiniumi jaoks olevad keraamilised plaadikesed on isegi nii teravad, et ilma vaevata võib sellega sõrme lõigata. Terase ja kõvade materjalide puhul seda kasutada ei saa - kulub kiirelt ära.
Ka selle lõikekiirusega ei ole koonerdada vaja.
Näit. selle firma: http://www.maykestag.com/EN/mk/index.htm instrumentidega saab ühe korraga pääääris mitu mm lõigata ja väga kiirelt, suurtes automaatpinkides. Sellelt leheküljelt võib infot ammutada ja sobivad tööreziimid leiab sealt samuti.
Veel võid uurida niisuguse tootja lehekülge nagu Mazak, hoolikalt otsides leiab palju kasulikku: http://www.mazak.eu/jkcm/Default.aspx?pg=25-superradical-
Comment
-
Vs: Alumiiniumi treimine
Vormi pead küpsetama enne praeahjus mõned tunnid, enne valamist kuumutada vormi praeahjus niikõrgele tempile kui annab (muidugi üle 660C pole mõtet ja enamikel praeahjudel 200C juures max) ja valada kohe peale ahjust välja võtmist. Nii ei teki termoshokki vormile ja pole ka vett või karbonaatide lagunemisel tekkivat CO2 mis välja auraks valamise ajal.
Kui nüüd paremini kirjeldada koopia tegemist siis saab nii:
katad objekti vaseliini/tavoti vms(kihi paksus tuleb katsetamise käigus, optimaalne on seni nii et nähtamatu kih aga käte vahel veel libe. Sõltub ka objekti pinnastruktuurist, sileda plastiku jaoks sobib ka õhuke kiht õli.
katta nüüd 1-3 silikooni kihiga, tavaline 1 komponendiline neutraalne soovitavalt. Silikoon ei hakka käte külge kui käed toiduõliga kokku teha.
Katta sama paks kiht aga lisada marliriide tükke ja lasta kuivada. Kui suurem objekt siis tuleb korrata seda ja kihid võivad paksemaks minna kui konarused välja saadud.
Kui vorm valmis siis lõikad pikku pooleks(või siis rohkemaks tükiks) paberinoaga, eemaldad objekti ja kleebid silikooniga kokku tagasi. Valad saadud vormi peene liiva ja küünlavaha segu täis.
Kui jahtunud eemaldad silikoonvormi. Lisad peale vahast tehtud koonuse(võid kasutada valmis küünlaid). Lisaks peab tegema õhu vent avad teravikele jms, muidu need jäävad tühjaks. Valmistada saab vent ava kanaleid peenikestest küünaldest mitte näeid päris ära sulatades vaid natuke pehmeks soojas vees.
Kui asi valmis keerad pange vms asja sisse kummuli. Segad kipsi veega nii et see on hapukoorest veidi vedelam ja valad peale. Kipsi soovitav segada elektrilise segajaga sest see hakkab kohe tahkuma ja liialt paksust segust ei tulev õhumullid välja.
Kuivatad kipsi ahjus 120C juures 24h. Ja valad ka kui vorm sel tempil.
Kips on odav lahendus aga puudus et hakkab lagunema kui liialt kuuma saab.
Muidugi kirjeldatu nö säästu lahendus.
Kasutatakse tegelt 2 komponendilist silikooni.
Spets voolitavat vaha.
Valge savi emulsiooni ja kvartsliivaga vaheldumisi katmist et teha vorm.
Aga kõik need materjalid maksavad ja see muudaks isetegemise mõtetuks. Muidugi annavad ka parema tulemuse.
Ise suht vähe Al valanud, miski 20-30 korda aga nati kirjandust uurinud.
Kindlast on tegelasi kes rohkem asjst teavad.
Ja treitoorikute valamiseks sobivad hästi tühjad gaasipõleti baloonid, need yhekordsed nagu sprayvärvi purgid. Tuleb ainult eelnevalt kuumutada et seest lakk ära auraks. Hiljem saab maha purgi plekikääride ja näpitsate abil.Modelleerimises ja tootmises kehtivad:
1. Avariikindel vooluring lühistab kõik teised.
2. Transistor, millel on kiiresti toimiv kaitse, säästab kaitset, sulades kõigepealt ise.
Comment
-
Vs: Alumiiniumi treimine
Emulsiooni EI ole vaja kasutada, seda eriti alumiiniumi puhul. Näiteks DLC kattega terik ja pole mingeid probleeme. Üldiselt ei ole emulsiooni nagunii tera lõikeserval muidu, kui täielikult uputatud lõikamisel, nii et pole mõtet niisama endal elu raskemaks teha.
Esmalt postitatud radiotehnika35 poolt Vaata postitustSee emulsiooni mittekasutamine on asi milles küll nõustuda ei saa, ehk mõnel üksikul juhul.
Hea on keraamilie plaadiga terahoidja, terad ise on suht kallid aga pühapäevnokitsejale on ühe tera ost n.ö. investeering kogu eluks-see plaadike kulub ikka väga kaua aega kuni seda enam üldse kasutada ei saa.
Comment
-
Vs: Alumiiniumi treimine
Valamisel ma võtsin eeskuju siit jne. Auru ära juhtimiseks tuleb vormi torkida vardaga avad nii, et nad on õõnsusele küllalt lähedal aga päris selleni ei ulatu. Kuna mul oli tegu prototüübiga, siis ma väga ei viitsinud mudeli tegemisega mässata ja valasin lihtsalt ümmargused jornid pealt lahtisesse vormi. Vormi oli savi-liiv, mis mingi nädala kuivanud (puhas juhus). Tulemus oli karvase-poolne, sest liiv on pehmelt öeldes suvaline, aga midagi külge ka ei põlenud.
Comment
-
Vs: Alumiiniumi treimine
Karvased need valamise tulemused on jh. Lamellkettaga siledaks ja korras. Video peal olev tegelane näeb ikka kõvasti vaeva vormide jms sellisega. keerisega ahi on hea mõte olnud. Ise tegin ahju miski 5l argoonibaloonist, lõikasin ylemise otsa maha, väänasin ymber saunahju küttekegad ka kinnituslindiga kinni. Vill peale, igast käepidemed, riputus asjad jne külge. 1 õhtu keevitamist ja lõikumist. Võimsam küttekeha oleks asjalikum olnud, 2KW soojendab asja umbes 4h. Aga väga harva kasutan ja väiksed asjad seega pole teema.Modelleerimises ja tootmises kehtivad:
1. Avariikindel vooluring lühistab kõik teised.
2. Transistor, millel on kiiresti toimiv kaitse, säästab kaitset, sulades kõigepealt ise.
Comment
Comment