Teade

Collapse

Foorumi reeglid.

Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
See more
See less

Akutrelli laadija

Collapse
X
 
  • Filter
  • Kellaaeg
  • Show
Clear All
new posts

    Akutrelli laadija

    Hei,

    Kasutasin küll Otsi funktsiooni ning peale mitmete postide lugemist olen küll veidi targem kuid küsiks siiski üle. Vabandust kui konkreetne vastus juba kusagil olemas on ning ma oma oskamatuses ei suutnud seda lihtsalt leida.

    Vedeleb kodus üks akutrell mille laadija remondi käigus 'ära jalutas'. Laadija näol oli tegu väikse karbiga mis käis aku peale vastupidiselt traditsioonilisele lahendusele kus aku käib laadija sisse. Adapter tundub õnneks alles olevat.

    Aku pealt loen välja sellise info:
    18V, 2 klemmi + ja - märgistusega, Ni-Cd --|I..|I-- (selle näol siis tegemist elemendi märgistusega aku peal.. proovisin joonistada .. ehk keegi saab aru) 1.3A, kellamärk mille all 3-5h (trelli karbi peal olevas tabelis on charging time 3-5h nii, et ehk seda silmas peetud).

    Adapteri peal olev info:
    Input 230v 50Hz 140mA
    Output 18v AC 1A

    Mõõtsin ning ilma koormuseta näitab 20,4 volti vahelduvvoolu välja tulevat küll. Kas DC akusid laetakse kuidagi vahelduvaga või võib eeldada, et selle pisikese karbi sees olid ka dioodid? Adapter tundub igatahes õige olevat. Trelli kohvris olevasse pessa istub ja tundub majapidamises ainus olevat mis sealt võiks pärit olla. Adaptereid kogemata minema viskama mu käsi üldiselt ei tõuse. Laadija puhul oli tegu väikse plastik karbiga mis remondiprahi hulgas võis prügikotti sattuda. Ei kujuta ka ette kust mujalt ma AC väljundiga adapteri soetama oleks pidanud.

    Oleks siis huvitatud skeemist, näpunäidetest jms selle isendi laadija ehitamiseks. Googeldades ja siin foorumis tuhnides on mõned skeemid silma jäänud aga kuna päris täpset minu vajadustele pole ning elektroonika vallas nii tugev pole siis vajaksin natuke käe hoidmist.

    Teiseks uuriks mida vaja oleks, et trell juhtme tagant käima panna. Kui ma ei eksi siis oli see aku juba üsna väeti ja peale laadimist väga kaua ei kestnud. Minu mäletamist mööda polnud laadijal ka ühtegi indikaatorit selle kohta kas aku on täis või ei. Võibolla oli miski odav käkk mis aku katki 'laadis'. Trelli tootja ka minu jaoks mingi tundmatu nimega. DWS vist oli mälu järgi ning miskid saksakeelsed kirjad peal.

    Kui laadija ehitamine kalliks läheb ning juhtme sappa toppimine mitte siis oleks ehk mõistlik tõesti paikseks teha see isend. Plaan niiehknaa uus osta aga vana saaks siis jätta nokitsemise laua peale.

    Tekst venis nüüd pikale. Vast on ikka viitsimist oskajatel läbi lugeda.

    #2
    Vs: Akutrelli laadija

    Kui tõesti tegemist vahelduvvooluga siis pole muud kui dioodsild otsa ja korras. Paari esimese laadimisega teed kindlaks kui kaua võib vool peal olla kuni aku soojenema hakkab. Kui aku nõrk siis ilmselt mõned elemendid läbi, tuleks aku täis laadida ja mõõta elemente, mis jääb nulli lähedale siis neile sillad peale joota. Siis tundub ka täis aku pooltühi, aga jõud ei kao ära.
    Ma ei saa sellest aru, järelikult on see vale.

    Comment


      #3
      Vs: Akutrelli laadija

      Lihtsa Perel Tools'i akukruvikeeraja (tegelikult rohkem väikse trelli mõõtu) laadimisahel koosnes trafost, dioodist, takistist ja valgusdioodist. Vahelduvvooluga kindlasti akut ei laeta.

      Kuna akud pidasid pärast öist laadimist vaid kümmekond minutit ja kruvikeeraja saigi ostetud statsionaarseks kasutamiseks, viskasin akud kruvikeeraja korpusest minema, tõin juhtme välja ning ühendasin vastavalt töötamise kohale kas autoaku või toiteplokiga (180 VA 12 V toroid koos reguleeritava väljundpingega autotrafo, dioodsilla ja paari kondensaatoriga). Maksimaalne koormusvool 12 V toitel oli 2,5..3 A (päästik põhjas ja padrun peatatud). Akutrellil võib vool osutuda suuremaks, toiteallikaks peaks sobima enam-vähem suvaline veneaegne akulaadija ja võib olla ka mõni arvutitoiteplokk.
      Hoiatus - muudan oma postituse sisu kuni 30 minuti vältel pärast postitamist.

      Comment


        #4
        Vs: Akutrelli laadija

        Arvuti toide tõenäoliselt ei sobi, kuna käivitusimpulss ei ela üle. Statsionaarseks kasutamiseks saab kasutada mingit suvalist pliiakut, kui sellele pisike laadimine peale teha. 12V on peaaegu piisav - jõudu natuke on, aga kiirusest jääb tublisti puudu. 24V akupakk on parem ja mootor peaks seda ka suhteliselt hästi taluma, sest NiCd akude tegelik pinge on nimipingest kõrgem, kui pliiakude oma. Otse toiteploki külge ühendatuna peaks see toide väljastama 12...18V min 10A. 5A toitega puurida ehk pisemaid avasid saaks, aga jõudu asjal suurt ei ole.
        Kui originaalaku kiirelt kustub, siis soovitatav ära sillata surnud elemendid, nagu eelpool juba mainiti. 1...2 elemendi kadumisel jadaahelast on võimsuse langus marginaalne. Uute elementide soetamine ei tasu ära, sest see laadija ei lae neid korralikult täis või laeb pikemaajalisel laadimisel üle. Korralikku laadijat aga sa tõenäoliselt soetada ei taha.
        Reha otsa astumine on inimlik, sellel hüppama jäämine pisut rumalam tegevus

        Comment


          #5
          Vs: Akutrelli laadija

          Tekkisid küsimused:

          Kuidas ma aru saan, et aku täis on? Kui soojaks hakkab minema siis peaks laadimise lõpetama? Pinge järgi saaks ilmselt ka aga kui mõni element läbi siis langeb aku pinge ka (pean siis silmas enne seda kui ma olen katkised ära sillanud)?

          Sildamise all peatakse siis silmas lihtsalt elemendi + ja - vahele juhtme jootmist? Mängib seal juhtme jämedus ka rolli. Arvuti toiteploki küljest lõigatud juhtmest ehk peaks piisama?

          Koukisin ta kesta seest välja. Sees 15 elementi 1,2v 1300mAh. See on siis kokku 19,5 AH või arvutatakse seda kuidagi teistmoodi?

          Uut laadijat ostma nagu ei hakka jah. Kui osta siis juba uue trelliga kogu komplekt. Tekkis lihtsalt huvi, et kas saab eluvaimu sisse puhuda niisama vedelevale kolale või ehk ise lausa laadija ehitada, et ennast harida.

          EDIT: mõõtsin praegu aku elemendid ära, kõik on üle 1V. Mõni natuke rohkem mõni vähem. Aku kogupinge oli miski 16v ringis ja trelli see liigutada küll ei jaksa aga mõõtmise tulemusena võiks eeldada, et elemendid on korras?
          viimati muutis kasutaja Floppy; 18 m 2011, 12:41.

          Comment


            #6
            Vs: Akutrelli laadija

            Just, soojenemine on kõige lollikindlam variant et aku on täis. Väga pika laadimisega pole see ilmselt märgatav, siis tuleb kõhutunnet arvestada või elemente mõõta, täis oli vist 1,45 kanti ja kui täpsem tester on siis tunned ära millal pinge enam ei tõuse vaid imevähe langeb.

            Sildamine on jah elemendi otste kokku jootmine, metallriba külge siis mitte aku külge. Häda pärast võib ka juhtme ümber keerutada, aga kuna voolud suured siis ei pruugi hea kontakt saada. Arvuti juhtmed võivad nõrgaks jääda, pane neid mitu tükki.

            Kui kõik elemendid oleks paraleelselt siis saaks 1,2V 19,5 Ah. Sul siis jadamisi ehk 18V 1,3Ah. Vatt-tunde mõlematpidi sama palju.

            Siis mõõda enam-vähem tühja akut ja pööra tähelepanu ka polaarsusele. Piixus elemendid võivad omastada tagurpidi pinge.
            Ma ei saa sellest aru, järelikult on see vale.

            Comment


              #7
              Vs: Akutrelli laadija

              1,2V 1300mAh akudest saaksid ehitada 19,5Ah akupaki, mille pinge oleks 1,2V. Sedasi toimiks asi rööpühenduse korral. Jadaühendusel liituvad elementide pinged, paki mahutavus jääb samaks, mis on ühe elemendi mahutavus.
              Juhtme jämedus on oluline, aga juhtme pikkus seal lühike, seega ei ole eriti kriitiline. Toiteploki küljest pärinevad juhtmed sobivad. Mina olen vigased elemendid akust ka välja visanud, et aku ka nende arvelt kergemaks saaks. Elementide võrdlemiseks tuleks neid mõõta koormuse all. Selleks sobib 2 auto lampi 21...55W jadamisi ja siis see ahel akule koormuseks. Täis aku elemendid peaksid kõik olema 1,3V juures. Surnud elemendid on oluliselt väiksema pingega või kogunisti teistpidi laetusega.
              Sellele toitekuubikule pane järgi dioodsild ja saadki lihtsaima laadija. Laed nii kaua, kuni aku hakkaba soojaks minema, siis on ta täis saanud. Laadimisvoolu vähendamiseks võid ahelasse jadasse torgata ka mõne oomi jagu takistust. Nii on kuubikul elu kergem.

              NB Voldi tähis on V, mitte v; mahutavuse ühik on (milli)ampertund ehk siis (m)Ah, mitte amperhenri AH
              Reha otsa astumine on inimlik, sellel hüppama jäämine pisut rumalam tegevus

              Comment


                #8
                Vs: Akutrelli laadija

                Kuna aku trelli ei jaksa vedada (käib väääga vaevaliselt ringi ja käsi vastu suruda siis vähese jõu rakendamisel jääb seisma) siis võiks eeldada, et ta ongi enam-vähem tühi? Volti näitas 16,9 ning mõõtsin veel 2 korda igaks petteks üle. Kõik elemendid üle 1V ja polaarsused õiged.

                Ei saanud vastust sellele, et kui mõni element katki on kas siis laetud aku pinge ka kukub?

                Tänud siiamaani vastuste eest. Vaksakese targem jälle.

                Comment


                  #9
                  Vs: Akutrelli laadija

                  Kui kõik üle 1 voldi siis ilmselt täis aku pinge ikka sama nagu muiste, mõõda palju sel hetkel on kui trellile koormust annad. Pole välistatud et viga hoopis trellis.
                  Ma ei saa sellest aru, järelikult on see vale.

                  Comment


                    #10
                    Vs: Akutrelli laadija

                    Kontrolli purgid ühekaupa koormusega üle, näiteks paari oomise traattakistiga, samal ajal mõõda purgi pinget. Võib olla mõni purk küll pinget testriga mõõtes näitab, aga koormust ei kannata.

                    Comment


                      #11
                      Vs: Akutrelli laadija

                      Jõudsin siis oma tegemistega nii kaugele et käisin ELFAs dioode ostmas ja soovitati selline isend : https://www.elfa.se/elfa3~ee_et/elfa...0-043-77&toc=0
                      Sain aru, et peaks 2A kannatama. Pistsin 100uF kondeka ka sinna vahele, jootsin krokodillid külge ja tundus, et sai hää. Alalispinget väljutas ta see peale 27,8V kuigi vahelduvpinge enne seda oli 20,4. See vist kondekast kuidagi tingitud?

                      Igatahes... mõeldud mõeldud ning uhasin otse selle aku peale millele järgnes see, et dioodsild hakkas ähvardaval kiirusel kuumenema. Kõige väiksem takisti mis mul kodus vedeleb on miski vene markeeringutega 1k Oomine. Toppisin selle siis + juhtme ja aku vahele. Torkasin sinna ka jadamisi oma testri millel ilma kaitsmeta peaks 10A mõõtevahemik olema (tavaline multimeeter kus tuleb 10A jaoks + juhe ümber tõsta). Tester näitas 0.01A. Kui ma nüüd õigesti aru saan siis peaksin ma 1A jaoks sinna hankima 10 Oomise takisti? Meenub, et takistitele pandi võimsuse ühik ka peale ehk siis 1A juures võiks olla see kusagile 30W kanti, et 100% kindel olla? Muidugi mu valemite rakendamine vooluringile on hetkel veel üsnagi konarlik nii, et võin väga mööda panna ning korrektuurid on teretulnud.

                      Comment


                        #12
                        Vs: Akutrelli laadija

                        Jah, keeruline küsimus, kuidas teha head akulaadijat. Ise mässan sellega juba aastaid, targemaks olen palju saanud, aga ideaalset laadijat ikka veel ei ole.

                        Tühi aku on laadija jaoks praktiliselt lühis, võtab kõik sisse, mis antakse. Sinu kuubik annab lühisvooluna ilmselt paari ampri kanti. See pisike sillanikerdis läheb ampriga muidugi tuliseks. Kui tahad sedasama kasutada, siis kinnita ta umbes tikutopsisuurusele radikale. Kui juba ostetud sai. Edaspidi vähegi korralikumat madalpingealaldit soovitaks Shottky dioodidega teha, mis kruviga radikale käivad. Selliseid saab näiteks vanast arvuti toiteplokist.

                        Voolupiiramine on teine teema - üks lahendus, mis kuhugi kõlbab koosneb ühest LM317 (kolme jalaga transistori moodi mikroskeem) ja ühest takistist. Kivi andmelehel on skeem toodud, takisti suurus on umbes 1 oom. Soojus eraldub kivist, mis käib samuti kruviga radika külge. Ütleme sellise alustassi mõõtu. Radika saaks samuti mõnest arvuti toiteplokist.

                        Veel lihtsam ja ajutine lahendus on panna akuga järjest 12V 20W halogeenpirn. Piirab samuti alguses voolu ära. Lisaks - kui pirn ära kustub hakkab aku täis saama.

                        Comment


                          #13
                          Vs: Akutrelli laadija

                          20W on just selline paras, kuigi sellele kuubikule võiks isegi 10W vahel olla. 50W pirnpiirab voolu väiksel pingel kuskile 2A alla. Jutt käib loomulikult 12V isenditest
                          Reha otsa astumine on inimlik, sellel hüppama jäämine pisut rumalam tegevus

                          Comment


                            #14
                            Vs: Akutrelli laadija

                            Hei,

                            Eile hiivasin autolt udutuled 12V 21W ning laadimise ajaks viskasin 1 ahelasse. See dioodsillake läks küll soojaks aga mitte nii, et näppu ei kannataks peal hoida ning laadimist alustades oli voolu 0,4A kanti mis peakski tühja aku puhul sinna 3h laadimise kanti jääma. Oma takisti võimsuse ma arvutasin muidugi valesti sest reaalselt langeb sinna väiksem pinge. Miks täpselt seda ma veel ei tea aga uurin kui mahti saan. Eestikeelset materjali elektrotehnika aluste jms kohta ei suutnud eile esimese hooga netist leida ja raamatud paraku põlesid koos majaga.

                            Lasin tal 2,5h tiksuda ning kuigi aku soojaks veel ei läinud ( ei julgenud seda ootama jääda kuna papsi sõnul 1 mees oli selle meetodiga akud lõhki lasknud lihtsalt ) ning asusin elemente mõõtma. Selleks viskasin mõlemad udutuled akule koormuseks. Enamus elemente oli omavahel sellise +-0,02V kõikumisega. Üks oli vähe suurem. Mõõtmise hetkel keskmiselt teised elemendid 1,26V ning see üks õnnetu 1,17V.

                            Esialgu ajab see lahendus asja ära. Kui vähe targem olen eks siis üritab laadija asja edasi pusida.

                            Juhtmega ühendamiseks Pliiakut mul paraku võtta pole kusagilt. Vedeleb 1 APC300 UPS kodus kus on küll 12v Pb aku sees aga sellest pidi vist vähe olema ning ma ei tea isegi mis seisukorras ta on. Kui korras aku sellise lahenduse jaoks olema peab üldse?

                            Igatahes suur tänu teile kõigile, sain trellist asja vähemalt nii palju, et päris kasutult ei vedele.

                            Comment


                              #15
                              Vs: Akutrelli laadija

                              Kui see UPSi aku vähegi elus, siis täiesti toimib. Muidugi võiks sellele teha nt LM 317; 7805; 7812 vms baasil püsiva pingega laadija peale kasvõi selle sama toiteadapteri saab selleks ära kasutada.
                              Pingete erinevus pole just mäe kõrgune, aga tõenäoliselt see 1,17V element on surnud või siis kohe suremas. Soovitan seda akut natuke enam koormata - nii vähemalt 1...2A-ga, siis näed, kuidas see nõrgem isend päris nõrgaks jääb. Sildad selle ära ja drell käib jälle. Mina nt tegin ühe AEG drelli akuga nii ja pärast elemendi sildamist käis aku veel ligi aasta
                              Akusid lae ikka kuni nad tibakegi leigeks lähevad, need NiCd isendid on suht lollikindlad ja põlema ega laiali ei kipu minema.
                              Reha otsa astumine on inimlik, sellel hüppama jäämine pisut rumalam tegevus

                              Comment

                              Working...
                              X