Teade

Collapse

Foorumi reeglid.

Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
See more
See less

Vega-331 FM mure

Collapse
X
 
  • Filter
  • Kellaaeg
  • Show
Clear All
new posts

    Vega-331 FM mure

    Siuke vene raadiomakk. Kuda sel asjal FMi käima saab ajada ? Igasugu proovimistega ei suutnud ma seda ossi riba ajada laiemaks kui 11 mega. Sageduse saab küll lihtsasti õigeks aga ribalaiust tahaks ka laiemaks saada. Proovisin ka ossi pühisageduse alla tuua, et teisel harmoonilisel tööd teha. Teoorias oli kõik hea aga praktikas jäi ribalaius endiselt kuskil 14 mega juurde. Häälestus on sel asja tehtud poolide südamike nihutamisega. Seega oskab keegi aidata teemal, et midamoodi seda induktiivsuse muutumist suuremaks ajada ? Skeemi saab näiteks siit http://fixmag.ru/audio/cas/1777-vega-331.html

    #2
    Vs: Vega-331 FM mure

    Esmalt postitatud dumb_user poolt Vaata postitust
    ..... Igasugu proovimistega ei suutnud ma seda ossi riba ajada laiemaks kui 11 mega. Sageduse saab küll lihtsasti õigeks aga ribalaiust tahaks ka laiemaks saada......
    Kas ostsillaatori võnkeringi C25 22pF on ikka eemaldatud suurema katteulatuse saamiseks?
    Kui juba on, võibolla proovida nende teiste sama võnkeringi juures olevate kondensaatorite
    mahtuvusi ka veidi vähendada.

    PS. Skeemi võtsin siit, ei pea sisse logima:
    Принципиальная схема магнитофона Вега 331 (магнитола) - 65Кб (получено от сайта "Схемотека" - http://knn.cjb.net)
    viimati muutis kasutaja fre; 23 m 2013, 19:25.
    Elektroonika töötab suitsu baasil.
    Tähendab - igasse detaili on doseeritud täpne kogus suitsu.
    Kui mõnest suits välja lasta, siis värk enam ei käi.

    Comment


      #3
      Vs: Vega-331 FM mure

      Täitsa ilma selleta ei proovinud. Ilmselt oligi see viga. Kui selle C25 väärtus oli 12p siis läks ossi sageuds kuskil 140 MHz juurde. Teen proovi.

      Comment


        #4
        Vs: Vega-331 FM mure

        Esmalt postitatud dumb_user poolt Vaata postitust
        ..... Kui selle C25 väärtus oli 12p siis läks ossi sagedus kuskil 140 MHz juurde. .....
        Nojah, ilma C25-ta läheb see veelgi kõrgemale. Madalamaks saab selle skeemi puhul aga mahtuvust suurendades ja see viib paratamatult uuesti katteulatuse vähenemisele. Surnud ring. Sagedus oleks vaja peale seda uuesti allapoole saada, kuid induktiivsust suurendades. Aga kuidas just, see vajab mõtlemist... Mulle pole sellist ette juhtunud, ehk on veel kellelgi head lahenduse ideed...
        Elektroonika töötab suitsu baasil.
        Tähendab - igasse detaili on doseeritud täpne kogus suitsu.
        Kui mõnest suits välja lasta, siis värk enam ei käi.

        Comment


          #5
          Vs: Vega-331 FM mure

          Selleks oleks asja füüsilist lahendust vaja vaadata. Induktiivsuse muuteulatust vaja suurendada. On sel südamikul mingi häälestusvõimalus, kannatab keerde kokkupoole nihutada, et muutus oleks suurem (kiirem) vms?
          Tabelarvutuses saaks asja simuleerida arusaama kujundamiseks.

          Comment


            #6
            Vs: Vega-331 FM mure

            Ilma kondeta ei suutnud ma kuni 240MHz üldse mingit võnkumist tuvastada. Kivi ise (174PS1) on kuni umbes 200MHz'ni. Tundub, et lihtsat lahendust ei olegi. Pooli südamikku saab küll natuke kruvida aga sellega saab ainult sagedusvahemikku muuta. Riba jääb ikka samaks. Keerde saaks kokku nihutada ainult siis kui poolilt need traadi hoidmise sakid maha nühkida. Tõsi küll siis peab ka uue traadi panema kuni hetkel on see ilma mitte mingi isolatsioonita ja siis tekivad kindlasti ka lühiskeerud ja asi läheb üleüldse käest ära. Netist suutsin leida vaid mingi venelaste müügikuulutuse kus oli kirjas, et see on FM peale ümber tehtud. Kuidas ja mis ribaga sellest ei ole suutnud mitte silpigi leida. Ossiga koos peab siis ka kõrgsagedusvõimu pooli kallale minema, see on täpselt samasugune. Eks ma mudin edasi.

            Comment


              #7
              Vs: Vega-331 FM mure

              Mis materjalist südamikku seal kasutatakse reguleerimiseks? Kui alumiinium või valgevask, siis ära loodagi suuremat kattetegurit saavutada. Korra sai sama probleemiga maadeldud, siis kirjandusest uurisin, enam ei mäleta, aga kas mitte kuhugi 1,5 kanti see tegur ei jäänud. Ferriitsüdamikuga oleks vist 3-4 see tegur. Võib olla, kui just südamiku-mähise mõõtmetega mängida, aga vist see ei anna ka tulemust.

              Comment


                #8
                Vs: Vega-331 FM mure

                Esmalt postitatud Pläsku poolt Vaata postitust
                Mis materjalist südamikku seal kasutatakse reguleerimiseks? Kui alumiinium või valgevask, siis ära loodagi suuremat kattetegurit saavutada. Korra sai sama probleemiga maadeldud, siis kirjandusest uurisin, enam ei mäleta, aga kas mitte kuhugi 1,5 kanti see tegur ei jäänud. Ferriitsüdamikuga oleks vist 3-4 see tegur. Võib olla, kui just südamiku-mähise mõõtmetega mängida, aga vist see ei anna ka tulemust.
                Mina ka ei ole ühtegi induktiivhäälestusega plokki "lääne" lainealale ümber häälestanud (teisi aga massiliselt omal ajal), olen sellist vaevlemist ikka suht. mõttetuks pidanud. Enamasti on selle laineala häälestuses just alumiiniumit kasutatud, kirjanduse väitel saab alumiiniumist või vasest südamikuga pooli induktiivsust vähendada vaid mingi 10...15% (rääkimata veel võnkeringi hüveteguri vähendamisest), mis võibki liialt probleemseks, kui mitte võimatuks muuta vajaliku katteulatuse saamise. Ferriitsüdamik vastupidi, suurendab pooli induktiivsust ja seda isegi suurusjärgus midagi 50...90% (mõtlen siinjuures silinderjat häälestussüdamikku).
                Ehk tasuks mõelda üldse varikaphäälestusele üleminekule, tööd ja vaeva muidugi on - potentsiomeetri kasutuselevõtt ja skaalaülekande ümberehitus, kuivõrd see just selle raadio puhul mõttekas ja võimalik oleks jms.
                viimati muutis kasutaja fre; 25 m 2013, 01:12.
                Elektroonika töötab suitsu baasil.
                Tähendab - igasse detaili on doseeritud täpne kogus suitsu.
                Kui mõnest suits välja lasta, siis värk enam ei käi.

                Comment


                  #9
                  Vs: Vega-331 FM mure

                  See töö ja vaev on nii suhteline asi, et hirm tuleb peale. Enne üritan siiski südamikku vahetada. Ühe korra proovisin aga uue südamikuga ei suutnud ma leida seda sagedust kus skeem võnkuma hakkas. Leidsin mingi jutu mis on välismaakeelne ja seal kirjutatakse, et mittemagnetilise südamiku puhul on diapasooniks umbes 1,05 kuni 1,15 ja magentilise puhul 1,3 kuni 1,4. Seega proovin veelkord teist südamikku, hetkel on seal mingi vasevärvi asi.

                  Comment


                    #10
                    Vs: Vega-331 FM mure

                    Ühe mõtte pakuks veel. Autoraadioromudest otsides võib sageli leida üsna pisikese
                    (mõõdud http://www.xndzw.com/Article/UploadF...6214324428.gif )
                    ULL-ploki, niisugune võiks vast olemasolevat (punktiirjoone sees olevat) skeemiosa
                    asendama mahtuda. Väljundist saab juba 10,7MHz vahesageduse. Sellise pilt:

                    See on varikaphäälestusega valmismoodul, sellele häälestuspinge saamine jälle...
                    UP/DOWN-juhtimist võiks ka kaaluda häälestuspotentsiomeetri asemele...
                    Üks huvitav skeem oleks ajakirjas РАДIОАМАТОР nr. 2/1999 artiklis lk. 5...7
                    "Блок настройки приёмника":
                    http://www.newlibrary.ru/read/kollek...or_1999_2.html


                    Pikemalt kirjutasin sellise ULL-ploki kohta ühes vanemas teemas
                    (praeguse seisuga seal viimases postituses):
                    http://www.elfafoorum.eu/threads/53431
                    viimati muutis kasutaja fre; 26 m 2013, 08:45.
                    Elektroonika töötab suitsu baasil.
                    Tähendab - igasse detaili on doseeritud täpne kogus suitsu.
                    Kui mõnest suits välja lasta, siis värk enam ei käi.

                    Comment


                      #11
                      Vs: Vega-331 FM mure

                      Nii 25-30 aastat tagasi tegin ühe lääne autoraadio induktiivhäälestuse söödavaks varikapiga vene plokile. Autoraadio kesklaine muutuv induktiivsus (läks siis releega teise skeemi oma muutusi tegema) muutis induktiivsuse muutusega, varikapile mineva 30V pingemuundaja ülekandetegurit ja seega ka varikapidele minevat pinget. Pingemuundi trafo ülekandeteguri valikuga kattis ilusti vajaliku riba. Esipaneelile tuli väike surunupplüliti, releed tegid lülitamised ja kogu variomeetri mehaanika jäi samaks. Lisaks tuli ainult vene ULL bandiga, varikappidega ULL plokk. Töötas seega mõlemil bändil ja läks koos müüdud autoga hiljem Venemaale.
                      Antud juhul soovitan siiki hr. fre ettepanekut, panna uus 88-108[MHz] katteulatusega ULL plokk. Asi saab lihtsam. Kesklainel ju Eesti Vabariigis raadiosaatjaid pole. Jäänud on ainult USA usuraadio, asukohaga Kavastus, mis valgustab-levitasb kesklainel vene keeles oma tõde Vene poolele! Veel lihtsam on osta üks odav "sang"! "Vega"-ga mitte jännata, sest see "Vega" ei vääri seda tööd!
                      viimati muutis kasutaja rainadov; 26 m 2013, 15:48. Põhjus: täht

                      Comment


                        #12
                        Vs: Vega-331 FM mure

                        Eelpostitust lugedes meenus ka üks kunagine ümberehituse variant,
                        ehk annab see veel ühe "söödava" lahenduse mõtte. Oli üks raadio,
                        "Альпинист-407" nimeks, ainult kesk- ja pikklainega. Rookisin kogu
                        kõrg- ja vahesageduse osa trükiplaadilt tühjaks, ainult helivõimendi
                        jätsin sinna alles. Sellisel moel sain piisavalt ruumi FM-vastuvõtjale.
                        Pöördkondensaatori eemaldasin samuti, selle asemele monteerisin
                        potentsiomeetri ja sobitasin tema võlli otsa nööriratta. Seda enam
                        ei mäleta, kas originaalse või veidi väiksema ratta potentsiomeetri
                        "täiskäigu" saamiseks, igatahes varikaphäälestusega mahtusid kõik
                        88...108MHz laineala jaamad skaalale ära.
                        Elektroonika töötab suitsu baasil.
                        Tähendab - igasse detaili on doseeritud täpne kogus suitsu.
                        Kui mõnest suits välja lasta, siis värk enam ei käi.

                        Comment


                          #13
                          Vs: Vega-331 FM mure

                          See varikapi teema on muidugi lihtsama aga siis peab ka hakkama toidet ümber mudima. Hetkel on seal ainult 9V ja muud ei midagi. See raadioplaat on selline kus on kõik asjad ühel plaadil: FM, AM nii kõrgsagedus kui ka vahekas. Vbl pole tõesti mõtet mäkerdada. Samas siiani olen ma kõva tund aega selle juraka peale kulutanud, pole just väga palju. Mingi mehaaniline ümbersaagimine võtab rohkem aega.

                          Comment


                            #14
                            Vs: Vega-331 FM mure

                            Väga paljudel kaasaskantavatel vastuvõtjatel on need muundid kasutusel. Nii erasldi plokina kui ka üldplaadil. Suuremat pinget on vaja ainult selleks, et saavutada varikapilt võimalikult suur muutus. Mida suurem pinge, seda õhemaks läheb p-n üleminekukiht ja mahtuvus kasvab. Muundi ehitamine võtab aega ~tunni. Väike feriitrõngake-trafo ja kolm mähist mõnekümne keeruga. Saab ka ilma inverterita..., mingi isevõnkuv ahel ja pingekordistaja. Generaatori osas on erinevaid lahendusi, imelihtsast kuni igati stabiliseerituni. See muu jama, mehaanika ringitegemine võtab igaljuhul rohkem aega. Varikapide valik on ka suur ja jääb mänguruum ilma poolide torkimiseta. Kogemuste saamiseks jõudu ja pealehakkamist.

                            Comment


                              #15
                              Vs: Vega-331 FM mure

                              Vast saab ka ilma pingemuundita. Näiteks seesama minu eelpoolmainitud väike
                              ULL-plokk üle 8V häälestuspinget küll ei vaja, autoraadiotele on ta ju mõeldud.
                              Leidub neid paljudes autoraadiotes (mõnel remondimehel ikka selliseid romusid
                              üle jääb, kus niisugune plokk sees on, tasub töökodadest küsida). Neid esineb
                              mitmete markeeringutega erinevate tootjate poolt, aga vahel on peal vaid tootja
                              nimi (nt. MITSUMI) ja mingit tüübitähist polegi. Siiski on nad lihtsalt äratuntavad
                              väliskuju ja suuruse järgi (mõõtmed on praktiliselt samad), omavahel üksteisega
                              asendatavad ja otsad on ka ühtmoodi. Näiteks ühe sellise, CET-2023F/SV andmed
                              olid (nüüd enam ei leidnud) internetis ka saadaval. 88MHz vastuvõtuks ta vajab
                              häälestuspinget vahemikus 1,2...1,8V ja 108MHz jaoks jääb see vahemikku 6...8V
                              (sõltuvalt eksemplarist). Minu mõõtmised kinnitasid just sedasama mitme mulle
                              ettejuhtunud ploki puhul.
                              Elektroonika töötab suitsu baasil.
                              Tähendab - igasse detaili on doseeritud täpne kogus suitsu.
                              Kui mõnest suits välja lasta, siis värk enam ei käi.

                              Comment

                              Working...
                              X