Teade

Collapse

Foorumi reeglid.

Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
See more
See less

DIY E-Tõukeratas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Kellaaeg
  • Show
Clear All
new posts

    DIY E-Tõukeratas

    Tere. On plaanis hakata ise ehitama elektrilist tõukeratast. Kuid sellega seoses tekkisid mul paar küsimust millele ma googlest täpset vastust ei leidnud. Mootoriks tahaksin ma võtta 1000w isendi, kuid kui ma hakkasin netis shoppama, siis avastasin, et on olemas 36 v ja 48 V varjante. Kumba eelistada ja mis nendel vahe on? Olen ka vaadanud controllereid, kuid siis tekkis järgmine küsimus. Kas controller võib olla ka võimasm, või peab vastama samadele mootori parameetritele? (Nt. kui mul on 1000w ja 36V mootor, aga controller on 1500w ja 48V). Ning siis on veel küsimus akude kohta. Kuidas ma saan arvutada kui kiiresti akud täis laevad ning mida ma peaks nende valimisel silmas pidama? Olen mõtelnud kahte akude nö versiooni. Esimene oleks, et paneks lihtsalt 3 või 4 suurt 12 v akut. Ning teine oleks, et ostaks umbes 20 väikest 6V akut ja siis mängiks juhtmetega, et saada kokku kas 36 V või 48 V. Kas sellel teisel versioonil on mingit mõtet või ei ole?

    Siin on nüüd väga palju küsimusi, aga ma loodan et keegi oskab nendele vastata.

    #2
    Vs: DIY E-Tõukeratas

    Esmalt postitatud planma poolt Vaata postitust
    Mootoriks tahaksin ma võtta 1000w isendi
    Inimese võimsus pikemaajalisel tööl on umbes 100W.
    Seega saab sellel rattal olema 10 mehe jõud ja ühe mehe mõistus. Nagu räägiti karu kohta.
    on olemas 36 v ja 48 V varjante. Kumba eelistada ja mis nendel vahe on?
    Üks vahe on see et 36V mootor tarbib max 28A ja 48V vajab 21A
    36V on kolm 12V akut ja 48V on neli 12V akut.
    Kas controller võib olla ka võimasm
    Võimsam kontroller võiks olla suurem, raskem ja kallim.
    paneks lihtsalt 3 või 4 suurt 12 v akut.
    Aku juures on tähtis pinge ja mahutavus. Kui on tegu nt 50Ah akudega siis neid laaditakse kuskil 5-10A vooluga seega siis
    5-10 tundi. Kui laadid ühe laadijaga 3 akut siis aega kulub 3 korda kauem.
    Sõita saad max võimsusega 2 tundi. Vaevalt et kogu aeg ainult mäkke trügid.

    See võiks olla selline üldine vastus.


    Loe ja vaata.

    jne
    Katseta.

    Comment


      #3
      Vs: DIY E-Tõukeratas

      Ma saan aru, et sellest kui kiiresti akud täis laevad oleneb hoopis laadijast mitte akust. Ja et 48 V mootor on parem, kuna tarbib vähem voolu. Kuid kas controller peab olema mõeldud 1000w ja 48 V mootorile, või on parem võtta mingine 1500W ?

      Comment


        #4
        Vs: DIY E-Tõukeratas

        Esmalt postitatud planma poolt Vaata postitust
        Ma saan aru, et sellest kui kiiresti akud täis laevad oleneb hoopis laadijast mitte akust.
        Mõningate õpikute järgi laadimisvoolu MAX suurus kasutatava aku Ah-st.
        Kui laadija max vool on väiksem kui aku max siis piirab laadija. Vastasel juhul aga aku.
        Ja et 48 V mootor on parem, kuna tarbib vähem voolu. Kuid kas controller peab olema mõeldud 1000w ja 48 V mootorile, või on parem võtta mingine 1500W ?
        Suurema võimsusega saab kontrollida väiksemat võimsust.
        See 1,5 korda ei ole väga määrav. Eks see sõltu ka toote kvaliteedist.
        Kui oleks plaan see kontroller ise kokku panna tuleks natuke tõsisemalt arvutada.
        Ma arvan nii. Kas see ka nii on näitab praktika.

        Comment


          #5
          Vs: DIY E-Tõukeratas

          Nujah, googel teab kõiki vastuseid, kui küsija teab õigeid küsimusi.
          Kõrgem pinge = väiksem vool sama võimsuse saavutamiseks = peenemad (kergemad ja odavamad) juhtmed. Akude ja kontrolleri elu on väiksema vooluga ka kergem.
          Elektrimootoritel antakse kaks erinevat võimsust: pidev võimsus ja lühiajaline võimsus. Kummaga on tegemist nende mootorite puhul? Pideva ja max võimsuse numbrid võivad erineda 4x.
          Mis tüüpi mootor on, DC või AC?
          Mis tüüpi akusid on plaanis kasutada? Akude laadimisel on kasulik laadida võimalikult väikest ühikut korraga, ideaalis igat elementi eraldi. See võimaldab täpset laadimist, mis annab akudele pikema eluea, siis laaditakse kõiki elemente võrdselt, ükski ei jää tühjaks ega laadi üle. Reaalses elus tuleb teha kompromisse. Praktika on näidanud, et näiteks pliihappeakude kasutamisel saab head tulemused 12V akude iga aku eraldi laadimisega.
          12V/50Ah pliiaku on juba igavene kobakas, kas tõesti plaan selliseid rattapeal kasutada? Või sihib silm liitiumi poole? 48V süsteemiga on võimalik juba 4x 12V/9Ah pliihappeakusid kasutades üsna kaugele jõuda.
          Lampelektroonika sinule ja minule - www.konka.ee | EMSpeaker valjuhääldid. | Trükkplaatide projekteerimine.

          Comment


            #6
            Vs: DIY E-Tõukeratas

            Ma arvan, et mootor võiks olla see: http://www.ebay.de/itm/E-Scooter-ele...item58a17090ab . See on vist DC mootor. Ning controller siis midagi sellist: http://www.ebay.de/itm/48v-1000W-Mac...item48467fc77a . Akude koha pealt oli mul tõeati plaan kasutada pliiakusid. Ausalt öeldes ei ole isegi mõelnud liitiumi suunas. Kuid kas on äkki point hoopis liitiumiga teha? Ma ei tahaks väga palju ka akude peale kulutada, arvan et liitium on vist kallis minu jaoks.

            Comment


              #7
              Vs: DIY E-Tõukeratas

              Võta see teema ette: http://foorum.hinnavaatlus.ee/viewto...567&highlight=
              Võid ka tagant ettepoole lugeda.
              Ma ei saa sellest aru, järelikult on see vale.

              Comment


                #8
                Vs: DIY E-Tõukeratas

                Liitiumakud on kergemad ja (kordades) kallimad kui pliiakud. Liitiumakude laadimine on keerukam, laadija kallim. Võidad sama akude massi juures mahtuvuses, kuid mitte hinnas.
                Kontroller võta üledimensioneerituna, et kindla peale vastu peaks. 1kW mootor võib olla veidi overkill sellise väiksema jalgrattalaadse sõiduki jaoks, aga eks oleneb mis sooritust oodatakse. Võrdluse mõttes võib analüüsida elektriliste kaherattaliste andmeid. Näiteks siin on 48V traieli elektriratas, mis on mõeldud sportlikuks sõitmiseks. Selle pliiakud kestavad u. 1 tunni ühtejärgi kihutamist (rahuliku veeremisega märksa pikemalt): http://osetbikes.com/us/oset-bikes-e...16-0-racing-3/
                Lampelektroonika sinule ja minule - www.konka.ee | EMSpeaker valjuhääldid. | Trükkplaatide projekteerimine.

                Comment


                  #9
                  Vs: DIY E-Tõukeratas

                  Ma arvan, et mul on vaja akude laadimiseks normaalset laadijat ka. Aga kuidas ma seda valima pean ja kust ma võiksn neid osta? Mul tuleks 4X9Ah akut ja ma tahaks need laadida max 8 tunniga täis (pliiakud). Kuidas ma peaksin need laadijaga ühendama, et kõik akud enamvähem ühtlaselt täis saaksid?

                  Comment


                    #10
                    Vs: DIY E-Tõukeratas

                    Kas on mingi põhjus, miks peab see olema tõukeratas?
                    Ma arvan 100-200W veljemootor oleks OK, ühtlasi ka avaliku liikluse legaalne.

                    Comment


                      #11
                      Vs: DIY E-Tõukeratas

                      Pliiakusid tuleks laadida 1/10 nimimahtuvuse vooluga (I=1/10C). Näiteks 10Ah akut laetakse 1A vooluga jne. Parimad on mitmeastmelised automaatsedlaadijad, mis laadimistsükli lõpus oskavad vähendada laadimisvoolu ja pikemal seismisel teha hoolduslaadimist. Sellised laadijad ei aja akut keema, see on abiks akude eluea pikandamisel. Mõttekas on laadida minimaalset võimalikku ühikut, ehk siis kui koostad 48V akupatarei, siis igat 12V (või mis pingega akusid seal kasutadki) akut selles patareis laadida eraldi. See aitab ühtlustada akude elementide laetust. Igale akule siis oma laadija külge. Ühendamiseks võib teha vastava pistiku ja laadija koostada sobiva laadimisvooluga 4 tk 12V laadijatest. Kui laadida 1/10C vooluga, siis üldiselt saab tühja aku laetuks u. 10 tunniga. Pliiakut ei ole kasulik täiesti tühjaks lasta, see vähendab aku eluiga. Abiks on vastav laetuse indikaator, ka lihtsamad mõõteriistad on piisavalt täpsed. Osaliselt tühjendatud pliiaku täislaadimise aeg on lühem. Pliiaku tunneb end kõige paremini, kui on 100% täis laetud. Tühjana seismine tekitab sulfateerumist ja see vähendab aku mahtuvust.
                      Loomulikult tuleb kasutada süvatsükli akusid, mitte starteriakusid.
                      Lampelektroonika sinule ja minule - www.konka.ee | EMSpeaker valjuhääldid. | Trükkplaatide projekteerimine.

                      Comment


                        #12
                        Vs: DIY E-Tõukeratas

                        Esmalt postitatud GU50 poolt Vaata postitust
                        Pliiakusid tuleks laadida 1/10 nimimahtuvuse vooluga (I=1/10C).
                        Seda 1/10 juttu olid täis kõik autoraamatud.
                        Kui tulid Zigulid hakati rääkima 1/20 juttu.
                        Miks?

                        Comment


                          #13
                          Vs: DIY E-Tõukeratas

                          Esmalt postitatud A.R. poolt Vaata postitust
                          Seda 1/10 juttu olid täis kõik autoraamatud.
                          Kui tulid Zigulid hakati rääkima 1/20 juttu.
                          Miks?
                          Elutempo muutus Žiguli saabumisega kiiremaks? Ilmselt võib asi olla selles, et Žigulide puhul räägiti starteriakudest. Need elavad üle ka suurema laadimisvoolu, sõiduki peal ju laetakse akusid stabiilse pingega ja olenemata voolust, mitte voolu järgi nagu oleks õigem. Starteriaku eluiga on üldiselt lühem kui süvatsükli akul. Aku eluiga mõõdetakse tühjendamise-laadimise tsüklite arvuga, mitte aastatega. Jutt normaalkasutusest, erijuhtumid on muidugi aku rikked, näiteks aktiivaine väljapudisemine ja sellega elemendi lühistamine jne.
                          Lampelektroonika sinule ja minule - www.konka.ee | EMSpeaker valjuhääldid. | Trükkplaatide projekteerimine.

                          Comment


                            #14
                            Vs: DIY E-Tõukeratas

                            Siin on valik laadijaid: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Chargers.html
                            Neil peaks kõigil balansseerimine sees olema st. ei pea akusid eraldi laadima, aga kas mõni neist ka 4 pliiakut järjest oskab laadida, jääb sul endal otsida.

                            Ja ei hakka gu50 kallal norima, kõik eksivad.
                            Ma ei saa sellest aru, järelikult on see vale.

                            Comment


                              #15
                              Vs: DIY E-Tõukeratas

                              Nori ikka, saame vast kollektiivselt targemaks Pliiakude laadimisel elemente balansseeritakse jõhkra ülelaadimisega, näiteks antakse 14,9V laadimispinget 12V akule peale. Seepärast ongi mõtestatud laadida vähimat ühikut akupatareis, siis saab laadida täpsemalt. Balansserimise käigus osad elemendid saavad ülelaadimise osaliseks, kui teised saavad paraja laadimise.
                              Lampelektroonika sinule ja minule - www.konka.ee | EMSpeaker valjuhääldid. | Trükkplaatide projekteerimine.

                              Comment

                              Working...
                              X